Pentru a veni în ajutorul antreprenorilor și companiilor, am creat Semaforul Economic selectând 60 de tipuri de afaceri din România pentru care am identificat culorile aferente punctului de pornire la apariția crizei și două posibile evoluții pentru anul în curs.
Pe baza acestor scenarii de lucru, am realizat deja 8 fișe de scurtă analiză și câteva recomandări, urmând ca în săptămânile viitoare să abordăm noi domenii de activitate. Astăzi vom discuta despre industria ospitalității.
Hotelurile, pensiunile, restaurantele, cafenele și firmele de catering au fost printre primele companii lovite de efectele COVID-19 în economie. În ciuda intrării masive în șomaj tehnic, angajații acestora sunt într-o situație dificilă pentru că multe locuri de muncă sunt sezoniere, iar veniturile sunt dependente de comisioane și plăți informale. Dat fiind că majoritatea companiilor sunt deținute de mici antreprenori, orice zi de întârziere a reintrării graduale în activitate poate însemna trecerea unui prag fără de întoarcere.
Status HoReCa:
- Intrare masivă în șomaj (tehnic)
- Slujbe sezoniere
- Venituri informale, comisioane vânzări
- Antreprenori mici, slab capitalizați
Sursa: Semaforul Economic, Veridio
Unele companii HoReCa au reușit să genereze venituri în contextul măsurilor de carantină pentru cei reveniți în țară și pentru personalul medical. Pentru moment a fost o soluție de avarie, însă pe viitor trebuie să ia măsuri pentru a convinge turiștii că pot merge în siguranță în locațiile lor.
Unele hoteluri au închiriat camere pentru cei care aveau nevoie să muncească în liniște pe timpul celor 8 ore de lucru într-un mediu curat, ordonat și lipsit de elemente care îți pot distrage atenția.
Unele restaurante au intensificat sau creat servicii de catering și livrare la domiciliu. Unele pensiuni au decis să gătească tradițional pentru clienții care voiau să reîntâlnească gusturile copilăriei măcar ocazional. Însă acestea sunt soluții temporare și insuficiente pentru dimensiunea problemei.
Veniturile la nivel de industrie au scăzut drastic în lipsa vânzărilor generate în mod obișnuit de oameni, companii, organizatori de evenimente și turism.
Probleme HoReCa:
- Anulări turiști / clienți
- Anulări evenimente business
- Anulări evenimente personale
Sursa: Semaforul Economic, Veridio
Însă există și o perspectivă pozitivă – în următorii ani, pe fondul contextului medical, cel mai probabil consumul și turismul local vor câștiga teren. Va fi un moment bun pentru ca piața locală să își construiască fidelitatea în rândul clienților români, iar noi toți să redescoperim ce au de oferit orașul și țara în care locuim.
Avantaje HoReCa:
• Creșterea consumului local
(2020-2022)
Sursa: Semaforul Economic, Veridio
Ce poate face statul? Probabil că prea puțin pentru a susține în mod semnificativ industria pe timpul inactivității totale. Prin urmare, cel mai important lucru este să ia măsuri concrete pentru reluarea activității comerciale, fie și în etape, cu multe reguli și limitări, dar neapărat nu mai târziu de a doua jumătate a lunii mai.
Contribuția statului:
- Reluarea activității comerciale
- Gradual, în etape
- Reguli și limitări clare, predictibile
Sursa: Semaforul Economic, Veridio
Ce pot face companiile? Bineînțeles, va fi necesară renegocierea chiriilor și o revizuire drastică a costurilor fixe.
Contribuția companiilor:
• Renegocierea chiriilor
• Revizuirea costurilor fixe
• Pregătirea spațiilor și oamenilor
Sursa: Semaforul Economic, Veridio
Însă industria ar trebui deja să consulte specialiști în domeniul medical pentru a identifica și propune statului condițiile reluării activității în etape prin protocoale de reorganizare și dezinfectare a spațiilor, circuite de separare sau limitare a contactului între oameni și o atentă monitorizare a stării de sănătate a personalului și clienți.
Soluții HoReCa:
- Protocoale dezinfectare (ex: roboți curățenie, roboți dezinfectare UV, personalul poartă echipament de protecție, proceduri și soluții pentru dezinfecție de tip medical aplicate înainte de curățarea și schimbarea produselor folosite din cameră, dezinfectarea cu sigiliu a produselor din mini-bar);
- Reorganizare spații (ex: indicatoare păstare distanță, reducerea fotoliilor/scaunelor din zonele comune, panouri protecție recepție, asigurarea distanței minime în restaurante/baruri, programarea folosirii idividuale a spațiilor de fitness/spa/piscină cu dezinfectarea adecvată după fiecare utilizare);
- Circuite separate (ex: recomandarea scărilor în locul liftului, folosirea liftului limitată doar clienților și doar câte unul/familie, păstrarea intrărilor principale doar pentru clienți și aranjarea altor căi de acces pentru personal și furnizori);
- Limitare contact oameni (ex: obligație purtare măști în afara camerei, curățarea camerei la 24h de la plecarea clienților, strângerea textilelor folosite într-un sac de către clienți, depunerea acestora în afara camerei, primirea unui set curat de textile și consumabile fără intrarea în cameră a personalului, check-in făcut pe mobil, înlocuirea card-urilor de acces în cameră cu aplicații pe mobil, încurajarea plăților online/mobile);
- Monitorizare sănătate personal și clienți (ex: camere termice);
- Revalorificarea resurselor (ex: închirierea camerelor pe timpul zilei pentru oameni care au nevoie să lucreze în liniște).
Sursa: Semaforul Economic, Veridio
Activitatea HoReCa va arăta foarte diferit în următorii ani. De exemplu, micul dejun sau cina se vor comanda prin room-service și se vor consuma în cameră. Bufetele all-inclusive probabil vor conține produse porționate și sigilate.
Viitorul HoReCa:
- Mese luate în cameră
- Produse sigilate
- Echipamente protecție
- Dezinfectare permanentă
- Igienizarea camerelor
Sursa: Semaforul Economic, Veridio
Clienții și angajații vor purta tot timpul măști în spațiile comune. Programul de curățenie va asigura dezinfectarea permanentă a zonelor cu trafic și igienizarea temeinică a camerelor. Iar lista continuă. Singura opțiune pe care o avem este adaptarea la această nouă normalitate și o atitudine proactivă și direct implicată în reluarea activității în condiții diferite.
—
Semaforul Economic – Citește Analiza Veridio (Partea I)
—
Citește și:
- Puncte Cheie din Analiza Afacerii https://bit.ly/2xFZjHf
- Supraviețuire Economică (3) https://bit.ly/2RFidEF
- Supraviețuire Economică (2) https://bit.ly/3c8geR2
- Supraviețuire Economică (1) https://bit.ly/3azz837
- Investiții Urgente https://bit.ly/3bkpscG
- Testul Solidarității: https://bit.ly/33yFi0I
- Virusarea Economiei: https://bit.ly/2UdfEdu
- Sfaturi pentru Evaluatori: https://bit.ly/2IXtCed
—
Teme Antreprenoriale – Sezonul 3 (pre-criză):
- Antreprenoriatul în Economie: https://bit.ly/3aPPXXk
- Antreprenoriatul în Societate: https://bit.ly/2wrvdGe
- Domenii preferate de Antreprenori: https://bit.ly/3c9V9qk
- Tonusul Antreprenorial: https://bit.ly/37IWqBc
—
!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):
- Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
- iOS App: https://apple.co/2pNk27j
—
Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.
Veridice Episodul 3.31 | 29.04.2020
Miercuri | 19:10 | Digi24
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio