Veridice 545: Schimbarea sistemului de impozitare a clădirilor (1)

În urmă cu un an vorbeam despre implicațiile PNRR – Planul Național de Redresare și Reziliență – pentru impozitarea clădirilor din România. Spuneam la acel moment că textele conțin prevederi care nu va fi ușor să fie puse în aplicare ca atare în România.

 

 

Recent a revenit în spațiul public tema modificării sistemului de impozitare a clădirilor. Principalul argument declarat ține de reformele asumate prin acest Program. Însă ne găsim într-un moment în care bugetul de stat face față cu greu cheltuielilor angajate iar economia este în tensiune. Nu doar în România, ci în toată lumea. Iar discuțiile despre mărirea taxelor și impozitelor se întețesc de la o zi la alta și nu au fost puține intervențiile oamenilor politici din ultima vreme care anunțau o creștere a impozitelor pe clădiri cu până la 60%.

PNRR & Impozitarea Clădirilor

  • Argument: reforme impuse de PNRR
  • Context: – presiune pe bugetul de stat/local
    – discuții despre creșteri taxe/impozite

 

Se mai menționează un proiect legislativ care va ajunge în dezbatere publică la sfârșitul anului cu aplicare etapizată din 2023. Este vizată modificarea iminentă a legislației incluzând trecerea către baza impozabilă legată de valoarea de piață. Se impune întrebarea: demersul inițiat în PNRR și reluat zilele acestea este bazat de fapt pe nevoia de creștere a impozitelor pe clădiri?

PNRR & Impozitarea Clădirilor

  • Urmează un proiect legislativ
    – dezbatere final 2022
    – intrare în vigoare din 2023
    – schimbări etapizate
    – baza impozabilă legată de valoarea de piață

 

  • Care este intenția reală?
    (1) reformă/modernizare
    (2) creștere neasumată
    a impozitelor pe clădiri

 

Doar trecerea la valoarea de piață ca valoare impozabilă nu poate fi un argument de sine stătător atâta timp cât impozitul se obține prin înmulțurea valorii impozabile cu o cotă de impozitare care nu are niciun fundament de piață.

 

Dacă aruncăm o privire pe statisticile europene vedem că România se află la un nivel de 0,5% din PIB provenit din impozitele pe clădiri și terenuri. Același nivel sau unul mai redus găsim în țări precum: Slovenia (0,5%), Slovacia (0,5%), Ungaria (0,4%), Gemania (0,4%), Norvegia (0,4%), Irlanda (0,3%), Lituania (0,3%), Bulgaria (0,3%), Cipru (0,2%), Estonia (0,2%), Cehia (0,2%), Austria (0,2%) și Luxemburg (0,1%).

PNRR & Impozitarea Clădirilor
Comparație % din PIB

  • 0,5%: România, Slovenia, Slovacia
  • 0,4%: Ungaria, Germania, Norvegia
  • 0,3%: Irlanda, Lituania, Bulgaria
  • 0,2%: Cipru, Estonia, Cehia, Austria
  • 0,1%: Luxemburg

 

Peste nivelul de 0,5% din PIB se află: Croația (0,7%), Suedia (0,7%), Letonia (0,8%), Portugalia (0,8%), Finlanda (0,8%), Olanda (0,9%), Polonia (1,1%), Spania (1,2%), Belgia (1,3%), Italia (1,5%), Islanda (1,8%), Danemarca (2%), Grecia (2,6%) și Franța (3%).

PNRR & Impozitarea Clădirilor
Comparație % din PIB

  • 0,7%: Croația, Suedia
  • 0,8%: Letonia, Portugalia, Finlanda
  • 0,9%: Olanda
  • Altele (>1%): Polonia (1,1%), Spania (1,2%), Belgia (1,3%),
    Italia (1,5%), Islanda (1,8%)
  • Altele (≥2%): Danemarca (2%), Grecia (2,6%), Franta (3%)

 

În termeni concreți la nivelul apartamentelor utilizate ca locuințe impozitul anual este situat până într-o sută de euro. Este așadar loc de creștere? La această întrebare pot răspunde doar decidenții politici. Însă ar fi de apreciat un răspuns onest și asumat.

 

În orice caz, țin să menționez două aspecte. Dacă politicienii doresc acest lucru se poate realiza foarte simplu și rapid. (carton 5) Este la îndemâna legiuitorului să modifice cotele de impozitare astfel încât să existe un impact direct asupra impozitelor.

PNRR & Impozitarea Clădirilor
Soluție creștere încasări la buget

  • Modificarea cotelor de impozitare
    >> creșterea imediată a sumelor datorate

 

O modificare de cod fiscal trebuie realizată cu minim 6 luni înainte de intrarea în vigoare. Având în vedere că ne apropiem de finalul lunii iunie 2022, este foarte probabil ca modificarea să se aplice efectiv în anul 2024. Deci într-un an electoral. Își va asuma cineva o creștere de impozite pe clădiri care să se suprapună cu toate aceste creșteri de prețuri care pun presiune pe bugetele noastre?

PNRR & Impozitarea Clădirilor
Implicații creștere cote impozitare

  • Modificarea Cod Fiscal
    > minim 6 luni până la
    intrarea în vigoare
    >> aplicare efectivă din 2024
    an electoral complicat

    ? cine își asumă decizia de creștere

 

Rămâne de văzut. Cert este că, pentru a respecta angajamentele PNRR, ceva va trebui făcut. În episoadele viitoare vom prezenta situația actuală de la care pornim în această reformă. Apoi vom analiza soluțiile posibile. Iar dincolo de soluții, aș vrea să avem în vedere și paradigma lor. Prețurile nu sunt mari sau mici în sine ci prin comparația lor din perspectiva cost plătit versus beneficii obținute. Similar, nici impozitele nu sunt mari sau mici ca atare. Percepția lor este determinată de beneficiile obținute de contribuabili.

 

Ne oprim aici pentru astăzi. Până data viitoare ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicația mobilă din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Impozitare Clădiri 2022:

Noul An:

Lider Autentic :

Noul Leadership:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: