Veridice 648: Revoluționarea educației

În ultimele episoade am discutat mult despre educație. Cum funcționează acum, ce ar trebui să corectăm și de ce revoluționarea educației devine obligatorie. Automatizarea, roboții, inteligența artificială, realitatea virtuală, internetul tuturor lucrurilor, cloud computing, big data și alte forme de digitalizare – toate sunt componente ale unui viitor foarte diferit de ceea ce cunoaștem astăzi ca fiind „normalul”.

 

 

Toate aceste noi tehnologii vor pune la grea încercare principiile și valorile pe care în prezent le considerăm de la sine înțelese. Impactul lor va fi generalizat, chiar dacă ele vor deveni parte din viața noastră de zi cu zi în valuri. Iar cei care le vor crea și cei care le vor folosi ar fi benefic să aibă o busolă morală și etică extrem de riguroasă pentru a evita o escaladare negativă. Însă o astfel de busolă nu apare de nicăieri, ea trebuie formată, antrenată și dezvoltată încă din anii de școală.

Revoluționarea educației
Impactul noilor tehnologii

  • Vor testa principiile și valorile din prezent
  • Impact generalizat resimțit în valuri(!) Obligatorie: busolă morală și etică extrem de riguroasă
    (formată, antrenată, dezvoltată)

 

Oamenii vor crea, controla și utiliza tehnologii foarte puternice. Acestea vor avea capacitatea în egală măsură de a salva sau distruge omenirea în funcție de hotărârile luate de oameni. Nu tehnologia este cea care face rău sau bine, ci oamenii care decid cum s-o construiască și cum s-o folosească vor determina un impact pozitiv sau negativ. Este o responsabilitate majoră și antrenarea discernământului din anii de școală devine o condiție obligatorie pentru supraviețuire. Iar cei care nu se simt confortabili cu o asemenea responsabilitate ar fi benefic să iasă din proprie inițiativă din sistem astăzi.

Revoluționarea educației
Impactul noilor tehnologii

  • Crearea, controlul, utilizarea
    unor tehnologii foarte importante
    cu impact major
  • Tehnologia nu face bine sau rău
    oamenii decid dacă o vor construi + folosi
    pentru a face lumea mai bună
  • Dezvoltarea discernământului din școală
    = condiție obligatorie pentru supraviețuire

 

Ce ar trebui să realizeze sistemul de educație în fiecare clasă și grupă? Un canon comun de cunoștințe actualizate ultimelor descoperiri științifice prin intermediul cărora să înțeleagă lumea și pe baza cărora să își planifice viitorul. Dobândirea de comportamente și atitudini benefice față de propria persoană și societății în ansamblu. Dar și un set de valori sociale și economice care să îi ajute la construirea unor comunități reziliente și prospere în timp.

Revoluționarea educației
Nevoile educației

  • Canon comun de cunoștințe
    (integrarea descoperirilor științifice)
    => înțelegerea lumii
    => planificarea viitorului
  • Comportamente & atitudini benefice
  • Valori sociale & economice
    => comunități reziliente și prospere

 

Alfabetizarea funcțională se va extinde ca arie de acoperire. Desigur, avem nevoie să dezvoltăm copiilor capacitatea de a identifica, înțelege, exprima, crea și interpreta concepte, sentimente, date și opinii, atât sub formă scrisă, cât și orală, în minim două limbi stăpânite la nivel nativ. Dar avem nevoie și de alfabetizare media, digitală, tehnologică, financiară, medicală, emoțională, etică și politică.

Revoluționarea educației
Alfabetizare funcțională

  • Capacitatea de a identifica, înțelege,
    exprima, crea și interpreta
    concepte, sentimente, date și opinii (scris/oral)
  • Alfabetizare media, digitală, tehnologică,
    financiară, medicală, emoțională, etică și politică.

 

Pare un obiectiv imposibil de atins, însă nu este. Doar că avem nevoie să integrăm noțiunile din psihologie cognitivă, neurobiologie, cercetarea creierului și psihologia socială pentru a reconstrui sistemul, metodele și instrumentele educative. În următoarea iterație a sistemului educațional profesorii nu vor mai fi deținătorii adevărului, ci mentori și antrenori pentru descoperirea și aplicarea adevărurilor de către elevi și studenți.

Revoluționarea educației
Atingerea scopului

  • Integrarea noțiunilor științifice ale educației
    psihologie cognitivă, neurobiologie,
    cercetarea creierului și psihologia socială=> reconstruirea sistemului, metodelor
    și instrumentelor educative.

 

Profesorii vor crea un parcurs de explorare și vor asigura copiilor expuneri captivante pentru a le deschide și antrena mințile în a înțelege și contribui productiv în lumea de atunci. Altfel spus, vor crea selecții diversificate de surse de inspirație pentru elevii lor și îi vor ajuta să le analizeze critic și să extragă învățăminte pentru a le aplica în propria viață.

Revoluționarea educației
Obiective diferite pentru profesori

  • Crearea unui parcurs de explorare
  • Selecția de expuneri captivante=> pentru a deschide și antrena mințile
    în a înțelege și contribui productiv
    în lumea de atunci.

 

Fie că vorbim despre excursii educative în companii, instituții și locuri interesante, cursuri ținute de specialiști din domenii diferite sau coordonarea unor stagii de descoperire în diferite activități comerciale sau centre de cercetare.

Revoluționarea educației
Exemple

  • Excursii educative în companii, instituții și locuri interesante
  • Cursuri ținute de specialiști din domenii diferite
  • Coordonarea unor stagii de descoperire în
    diferite activități comerciale sau centre de cercetare.

 

O altă componentă care va avea nevoie de prioritizare este partea de socializare, colaborare și crearea de conexiuni în domenii diferite. Viitorul, indiferent cum va arăta, va avea nevoie de conexiuni umane puternice, de coeziune socială și procese colaborative între oameni din domenii diferite, culturi, niveluri de pregătire și vârste diferite. Asta presupune deschidere față de nou, toleranță față de cei diferiți de noi și discernământ pentru a evalua corect opțiunile fiecărei alegeri.

Revoluționarea educației
Socializare, colaborare, conexiuni

  • Conexiuni umane puternice
  • Coeziune socială
  • Procese colaborativeoameni din domenii diferite,
    culturi, niveluri de pregătire și vârste diferite

 

Sistemul de învățământ va trebui aliniat mult mai bine realităților curente. De exemplu, școlile de meserii ar putea redeveni prioritare pentru că vor continua să aibă mare cerere în piață. Unele facultăți, în funcție de evoluția noilor tehnologii, ar putea deveni inutile în timp ce domenii cu totul noi vor avea nevoie de pregătire superioară. De asemenea, clădirile școlilor e posibil să nu mai fie necesare tot timpul pentru fiecare clasă sau curs.

Revoluționarea educației
Alinierea la realitățile curente

  • Formarea meseriilor căutate
  • Revizuirea facultăților pe baza relevanței
  • Procesul educațional se va petrece în
    multe spații diferite

 

Atunci când vom pune interesul copiilor în centrul sistemului de educație multe componente din forma actuală vor deveni opționale sau chiar inutile. În acest moment copiii nu sunt pe primul loc. Infrastructura și angajații consumă toate resursele sistemului. Bineînțeles, acest lucru este adevărat și pentru alte domenii.

 

Însă, când vine vorba de educație, în contextul vremurilor care vin și pașilor făcuți de alte națiuni, revoluționarea educației nu este deloc nici opțională și nici de amânat. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

 

Despre Educație:

 

Provocările prezentului:

Leadership:

Noul An:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: