În episodul precedent discutam despre importanța susținerii activității caritabile desfășurată de ONG-urile din România. Vă reamintesc că avem dreptul de a redirecționa procente importante din impozitele noastre pe venituri către aceste tipuri de organizații.
Astăzi vom discuta despre cum putem face acest lucru prin companiile noastre folosind contractele de sponsorizare.
O statistică recentă arăta că doar 20% dintre firmele care pot redirecționa o parte semnificativă a impozitelor pe venituri au și făcut acest lucru. Indiferent de dimensiunea cifrei de afaceri, fiecare contribuție contează. Și cel mai important – ne creăm o nouă rutină care va face diferența în comunitățile în care am decis să ne implicăm.
Redirecționează 20%
Companiile sponsorizează ONG-urile
- Doar 20% fac acest demers
(!) data limită: 31 decembrie
Sursa: DigiFM.ro (date ANAF din 2017, publicat în 12.2019)
Potrivit studiilor recente, în România sunt active 45.000 de organizații, pentru care lucrează cca 120.000 de oameni, iar trei sferturi dintre acestea sunt înregistrate în mediul urban.
Redirecționează 20%
Sponsorizarea ONG-urilor
- 45.000 de organizații active
(dintr-un total de 90.000) - 120.000 de angajați
(majoritatea fiind tineri) - ¾ înregistrate în mediul urban
Sursa: Forbes.ro („20 pentru 2020”, 18.02.2020)
Fiecare companie ar fi benefic să realizeze o analiză, cunoscută și sub denumirea de due diligence, atunci când alege organizațiile caritabile pe care dorește să le susțină. De la modul în care gestionează donațiile, zonele în care activează, tipologia intervenției, istoricul proiectelor finalizate cu succes și, nu în ultimul rând, până la identificarea mecanismelor implementate de organizație care asigură transparența utilizării fondurilor.
Redirecționează 20%
Sponsorizarea ONG-urilor
- Selecție prin due diligence riguros
– Buna gestiune a donațiilor
– Zonele în care activează
– Tipologia intervețiilor
– Istoricul proiectelor finalizate
– Transparenția utilizării fondurilor
Sursa: Cercetare Veridio.ro
Cheltuiala cu sponsorizarea oferită ONG-urilor nu este o cheltuială deductibilă fiscal, dar reprezintă un credit fiscal. Altfel spus, reduce impozitul pe profit de plată cu suma integrală a sponsorizării oferite. Sponsorizarea nu poate reprezenta mai mult de 20% din sumele datorate statului și nu poate depăși 0,75% din cifra de afaceri.
Redirecționează 20%
Sponsorizarea ONG-urilor
- Sponsorizarea = Credit Fiscal
– o reduce impozitul pe profit de plată
– cu suma integrală a sponsorizării oferite
* max 20% din impozitul pe profit
* max 0,75% din cifra de afacer
* suma cea mai mică dintre cele două modalități de calcul
Sursa: Ghid Privind Cheltuielile cu Sponsorizarea (EY, 11.2019)
Atenție, deci, la acești doi parametri care funcționează simultan. Să luăm un exemplu. O companie cu 1 milion de lei cifra de afaceri și 350 mii lei profit. Suma care poate fi sponsorizată din impozitul pe profit este 11.200 lei.
Redirecționează 20%
Sponsorizarea ONG-urilor
EXEMPLU – Indicator 1:
- 1.000.000 lei = cifră de afaceri;
- 350.000 lei = profit;
- 56.000 = impozit datorat (16%);
- 11.200 lei = sumă eligibilă (20% din impozit)
Sursa: Cercetare Veridio.ro
Din celălalt indicator – maxim 0,75% din cifra de afaceri – rezultă că suma maximă care poate fi sponsorizată este de maxim 7.500 lei.
Redirecționează 20%
Sponsorizarea ONG-urilor
EXEMPLU – Indicator 2:
- 1.000.000 lei = cifră de afaceri;
- 7.500 lei = 0,75% din cifra de afaceri;
- 7.500 lei = sumă eligibilă (max. 0,75% din cifra de afaceri)
Sursa: Cercetare Veridio.ro
Prin urmare chiar dacă impozitul pe profit acoperea 11.200 lei nu pot fi sponsorizați mai mult de 7.500.
Redirecționează 20%
Sponsorizarea ONG-urilor
EXEMPLU – Concluzie:
- Indicator 1 (20%) = 11.200 lei
- Indicator 2 (0,75%) = 7.500 lei
- Suma finală eligibilă = 7.500 lei
Sursa: Cercetare Veridio.ro
Companiile trebuie să depună la Fisc o declarație anuală informativă, prin completarea formularului 107, cu privire la toate sponsorizările acordate. Contractul de sponsorizare trebuie încheiat înainte de sfârșitul anului calendaristic, iar plata trebuie efectuată până la finele anului.
Redirecționează 20%
Sponsorizarea ONG-urilor
- Declarație anuală informativă
– toate sponsorizările anului
– formular 107, depus la ANAF - Contract de sponsorizare încheiat înainte de 31.12
- Plată efectuată până la finele anului.
Sursa: Ghid Privind Cheltuielile cu Sponsorizarea (EY, 11.2019)
Începând cu 2018 și microîntreprinderile pot face sponsorizări în limita a 20% din impozitului trimestrial pe venituri, scăzându-le apoi din sumele datorate către stat în trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective. Dacă sumele nu sunt plătite în trimestriul imediat următor, facilitatea de redirecționare se pierde.
De asemenea este important de reținut că sumele plătite pentru sponsorizare pot fi deduse din cotele de impozite într-un orizont de timp de până la 7 ani după plata acestora. Astfel, se pot face donații mai mari care urmează a fi deduse într-un timp mai lung.
Redirecționează 20%
Sponsorizarea ONG-urilor
- Microîntreprinderi- max. 20% din impozitul pe venituri
– scăzute din sumele datorate trimestrial
– neplată = facilitate pierdută
– deducere din impozite pe 7 ani
Sursa: Ghid Privind Cheltuielile cu Sponsorizarea (EY, 11.2019)
Însă nu toate ONG-urile pot oferi aceste beneficii fiscale sponsorilor lor. ONG-urile trebuie să fie înființate și să funcționeze conform legii și să fie listate în Registrul entităţilor/unităţilor de cult disponibil pe site-ul ANAF.
Redirecționează 20%
Sponsorizarea ONG-urilor
Criterii ONG-uri
- Înființate cf. Legii
- Funcționează cf. Legii
- Listate în Registrul entităţilor / unităţilor de cult (site ANAF.ro)
- Furnizori de servicii sociale acreditate
- Minim un serviciu social licențat
Sursa: Cercetare Veridio.ro
ONG-urile trebuie să fie furnizori de servicii sociale acreditate cu cel puțin un serviciu social licențiat (citește mai jos UPDATE). Multe ONG-uri oferă chiar pe site modelul de contract deja completat cu datele lor, compania nu trebuie decât să completeze datele sale și suma bugetată pentru sponsorizare.
!UPDATE: Începând din 2019, conform Ordinului ANAF nr. 819/2019, sponsorizările sunt posibile către toate ONG-urile înregistrate în Registrului entităților/unităților de cult. Astfel, opțiunea de sponsorizare nu mai este condiționată în mod expres de existența unui serviciu social licențiat.
Singurele condiții pentru înregistrarea în Registrul ANAF sunt:
- desfășoară activitatea în domeniul pentru care s-au constituit;
- au îndeplinit toate obligațiile fiscale declarative prevăzute de lege;
- nu au restanțe la plata dărilor fiscale (bugetul general consolidat), mai vechi de 90 de zile de la scadență/termen de plată;
- au depus situațiile financiare anuale (condiția aceasta e relevantă doar pentru cei care sunt obligați să depună astfel de situații);
- nu au fost declarate inactive.
Sursa: Avocatnet.ro
Sunt și ONG-uri care au implementat calculatoare prin care companiile pot determina suma maximă pe care o pot deduce din impozit.
Sursa: Hospice.ro (Hospice – Casa Speranței)
Ne oprim aici pentru astăzi. Săptămâna viitoare revenim cu noi subiecte veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina noastră de Facebook și în aplicația mobilă „Adrian Vascu” din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
—
Noul Leadership:
- Schimbările de Management
- Sănătatea în Afaceri
- Cultura Organizațională
- 2021 Anul Sensului
- Paradoxul Puterii
- Costul dezamăgirii oamenilor
- Costul neimplicării oamenilor
- Noul Tip de Leadership
- Noul Tip de Leader
—
Impozitarea Clădirilor 2021:
—
Restructurare:
- Planul de Restructurare (2)
- Planul de Restructurare
- Concordatul Preventiv
- Semnele declinului companiilor
- Ciclul de viață al companiilor din România
- Despre restructurarea preventivă
- Primii pași în restructurarea financiară
- Cum funcționează restructurarea financiară
- Peste 2600 de companii pasibile de iminența intrării în insolvență
—
Fuziuni și Achiziții:
- Bune Practici
- Etape Cumpărare
- Perspectiva Cumpărătorului
- Durata Etapelor M&A
- Etape Proces M&A
- Pregătirea afacerii pentru exit
- Decizia exitului din business
- Soluții pentru salvarea companiilor
—
Citește și:
- Soluții pentru Salvarea Companiilor: https://bit.ly/34cACjc
- Puncte Cheie din Analiza Afacerii https://bit.ly/2xFZjHf
- Semaforul Economic (Analiza) https://bit.ly/2yUIaJQ
- Supraviețuire Economică (3) https://bit.ly/2RFidEF
- Supraviețuire Economică (2) https://bit.ly/3c8geR2
- Supraviețuire Economică (1) https://bit.ly/3azz837
- Făcut în România: https://bit.ly/2Z8C6Hn
- Comunitățile de Business: https://bit.ly/37glPn6
- Solidaritatea Comercială https://bit.ly/3g8RKKv
- Comunicarea la distanță https://bit.ly/2WryJLl
- Mall-uri și Chiriași https://bit.ly/2MonflZ
- Organizatorii de Evenimente https://bit.ly/2XzwMvO
- Probleme & Soluții Grădinițe https://bit.ly/2Ab7Vq3
- Probleme & Soluții HoReCa https://bit.ly/2WcARFl
- Investiții Urgente: https://bit.ly/3bkpscG
- Testul Solidarității https://bit.ly/33yFi0I
- Virusarea Economiei: https://bit.ly/2UdfEdu
- Sfaturi pentru Evaluatori: https://bit.ly/2IXtCed
—
!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):
- Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
- iOS App: https://apple.co/2pNk27j
—
Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.
Veridice Episodul 4.27 | 23.02.2021
Marți | 19:10 | Digi24
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio