Veridice 506: Provocarea liderilor – concentrarea pe oameni

În emisiunea anterioară am vorbit despre provocarea liderilor de a se concentra pe oameni. Astăzi vom discuta despre cum arată în practică acest deziderat și cum contribuie la crearea unor companii sustenabile financiar care oferă angajaților un mediu benefic, amplificând astfel energia, talentul și abilitățile lor în îndeplinirea unei misiuni care merită efortul tuturor.

 

 

Liderii trebuie să înțeleagă că în organizația lor există un întreg spectru de tipologii de oameni. Pentru unii dintre ei este suficientă claritatea destinației și vor urma fără efort indicațiile primite. Pentru alții este nevoie de o înțelegere mai profundă a misiunii pentru a-și putea exprima libera inițiativă în armonie cu aceasta. Fiecare angajat, în funcție de personalitate, este mai aproape de una sau cealaltă.

#Provocările Liderilor | Tipologii diferte de angajați:

  • Are nevoie de indicații clare
    >> implementare
  • Are nevoie de înțelegerea misiunii
    + libertate & încredere
    >> inițiativă, creativitate, inovație

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Și fiecare are nevoie de alte instrumente pentru a-și aduce contribuția la cote maxime. Dacă preferă să urmeze, organizația trebuie să-i asigure suportul pentru a-și desfășura activitatea având toate răspunsurile la îndemână. Dacă preferă să inoveze, organizația trebuie să-i asigure claritate cu privire la valorile care trebuie să se regăsească în noul mod de a îndeplini misiunea.

#Provocările Liderilor | Instrumente diferte:

  • Preferă să urmeze indicații
    > suport, răspunsuri, proceduri
  • Preferă să inoveze
    > claritatea valorilor
    >> un nou mod de a îndeplini misiunea

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Această orientare a energiilor organizației către o misiune comună va încuraja și spiritul antreprenorial, nativ pentru mulți dintre noi. Pe măsură ce evoluăm într-o organizație, ajungem la un punct de răscruce: „De ce n-am munci pentru noi înșine?” „De ce am munci pentru acest șef?”

 

Un șef se va teme de un astfel de moment. Mai mult, va crea un mediu în care șansele unui astfel de moment sunt cât mai aproape de zero. Însă o asemenea atitudine, de multe ori, vine la pachet cu o selecție „naturală” în timp a unor oameni fără inițiativă, fără autonomie și fără viziune de viitor. Ceea ce lasă compania fără șansa de reinventare și longevitate.

#Provocările Liderilor | Despre angajații cu inițiativă:

  • Modelul „șefului”:
    – teama de ridicarea unor noi lideri
    – limitarea puterii de decizie
    – mediu neprietenos cu spiritul antreprenorial> selecție „naturală”
    >> oameni fără inițiativă, autonomie, viziune de viitor
    >>> companii fără șanse la reinventare și longevitate

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Un lider aflat în fața aceleiași situații va vedea o șansă bună de a crea noi oportunități și va fi deschis să exploreze căile prin care un nou lider ridicat din origanizație poate crea propria misiune în jurul căreia să strângă oameni care au aceleași valori. Poate va deveni un nou departament, o nouă divizie sau chiar o companie de sine stătătoare.

#Provocările Liderilor | Despre angajații cu inițiativă:

  • Modelul Liderului:
    – noi oportunități prin ridicarea unor noi lideri
    – susțin noii lideri, misiunea și oamenii din jurul lor>> nou departament, nouă divizie, nouă companie

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Un lider autentic înțelege că da, oamenii lucrează împreună pentru obiective comune. Însă ei au nevoie, în același timp, să fie câștigători și individual. Cursa vieții este irepetabilă. Fiecare dintre noi încearcă să realizeze în timpul finit avut la dispoziție planuri, nevoi, visuri care ne motivează să depunem eforturi zilnic. Ca lideri, creăm contextul în care oamenii cu inițiativă își pot îndeplini potențialul în interiorul organizației pe care o conducem sau vor căuta un nou mediu mai potrivit lor.

#Provocările Liderilor | Liderii înțeleg că oamenii:

  • Colaborează pentru obiective comune
  • Urmăresc și câștigul individual
  • Doresc evoluție, dezvoltare
  • Motivați de planuri, nevoi, visuri>> își îndeplinesc potențialul în interiorul
    organizației sau caută alt mediu mai bun.

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Fiecare lider și fiecare organizație trebuie să găsească instrumentele specifice pentru a „evalua” modul în care relaționează cu oamenii. Dacă au o viziune. Dacă au o misiune. Dacă au făcut-o cunoscută. Dacă a fost înțeleasă. Dacă este împărtășită de ceilalți. Dacă reușește să motiveze oamenii. Dacă a reușit să radieze și în afara companiei. Dacă ecosistemul din care face parte rezonează cu ea.

#Provocările Liderilor | Liderii își evaluează rolul:

  • Care este viziunea?
  • Care este misiunea?
  • Este înțeleasă/cunoscută?
  • Este adoptată de ceilalți?
  • Motivează oamenii?
  • Ajunge și în exterior?
  • Ceilalți rezonează cu ea?

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Apoi trebuie mers în detaliu individual. Care este rolul și stadiul fiecărui membru al organizației? Cum arată balanța dintre beneficii și contribuții? Dar între performanță și potențial? Unde sunt blocajele și unde sunt oportunitățile pentru dezvoltare?

#Provocările Liderilor | Liderii evaluează oamenii:

  • Care este rolul/stadiul fiecăruia?
  • Balanța beneficii vs. contribuții?
  • Distanța dintre performanță și potențial?
  • Unde sunt blocajele?
  • Unde sunt oportunitățile pentru dezvoltare?

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

În loc să înghesuim oamenii în tabele impersonale și inutile, mai bine construim instrumente mai bune de cunoaștere, evaluare și dezvoltare. De prea multe ori ne ascundem în spatele unor limitări pe care le creăm chiar noi. La ce folosesc testele, evaluările și alte cuantificări numerice blocate în trecut și fără nicio indicație despre viitor sau potențial? Cu siguranță putem și trebuie să creăm instrumente mai bune pentru viitor. Vom reveni curând cu teme de discuție pe acest subiect.

 

Ne oprim aici pentru astăzi. Săptămâna viitoare vom vorbi despre ce înseamnă misiunea. Până atunci, ținem legătura pe pagina noastră de Facebook, pe canalul de Youtube și în aplicația mobilă „Adrian Vascu” din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

 

 

Lider Autentic :

Noul Leadership:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: