Astăzi discutăm despre rolul și importanța agentului imobiliar într-o piaţă competitivă și sustenabilă în România, pentru că, în comparaţie cu alte ţări, nivelul de încredere al publicului în serviciile unui agent imobiliar este mult mai redus la noi în ţară.
Cauzele sunt multiple şi provin în mare parte din mentalitatea cumpărătorilor şi vânzătorilor din anii 90. Să ne amintim ca mulţi ani majoritatea anunțurilor erau însoțite de mențiunea „exclus intermediari”. Ori un agent imobiliar este, sau ar trebui să fie, mult mai mult decât un simplu „intermediar”.
În foarte multe cazuri din prezent, lucrurile funcționează cam așa: oamenii caută online proprietăți imobiliare, selectează o listă de vizionări și sună agenții. Înainte să ceară detalii despre cerințele sau nevoile clientului, agentul imobiliar se grăbeşte să întrebe: „Cash sau credit? Ca să nu ne pierdem vremea”.
Într-un final, ajunşi la proprietate, oamenii vor să ştie lucruri absolut normale: anul și tipul construcției, structura de rezistență, vechimea instalației electrice și celei sanitare, explicații pentru eventuale crăpături sau pete ale pereților. Toate întrebări legimite care, de multe ori, primesc răspunsuri evazive, de tipul: după anul x, construcție trainică, clădire rezistentă, s-au făcut renovări de-a lungul anilor, mici probleme fără cauze cunoscute și lista continuă.
Bineînțeles, există și excepții, însă ar trebui ca acestea să fie regula, nu invers. Agentul imobiliar trebuie să aibă răspunsuri documentate pentru toate aceste întrebări, să înțeleagă implicațiile și costurile ulterioare pentru cumpărător și să-l consilieze pe acesta în alegerea celei mai bune proprietăți pentru nevoile sale pe termen lung și puterea de cumpărare din prezent.
Așa cum ne căutăm cel mai bun medic sau avocat, ar trebui să găsim și un agent profesionist atunci când vine vorba de tranzacțiile imobiliare – aliatul de încredere al clientului în cea mai mare achiziție pe care cei mai mulți dintre noi o fac doar de câteva ori pe parcursul vieții.
Mai ales în vremurile digitale, agentul imobiliar trebuie să se reinventeze, să devină un glosar de termeni și criterii de achiziție, o agendă de contacte cu diferite specializări necesare clienților săi și un depozitar de informații actualizate și comportamente din piață – prețuri, costuri, legi, structuri de rezistență, planuri urbanistice șamd.
Unui astfel astfel de agent imobiliar cumpărătorii merită să îi plătească un onorariu pe măsura serviciului primit și desigur, cu un asemenea profesionist să stabileasca o relaţie pe termen lung pentru toate nevoile lor imobiliare.
Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.
Veridice Episodul 216 | 04.12.2018
Marți | 18:30 | Digi24
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio