În ultimii ani pare că pierdem din ce în ce mai mult șansele de reabilitare a sistemului de educație din România. Vedem acest lucru privind situația copiilor noștri, dar și comportamentele și atitudinile multora dintre tinerii care intră în câmpul muncii. Nu este vina lor Sistemul le-a trădat nevoile și aspirațiile. Îngrijorător este că nu vedem la orizont vreun semn al reformelor profunde ce sunt necesare pentru a redresa viitorul nostru, al tuturor.
V-am propus în episoadele precedente să privim educația plecând de la ce are nevoie un adult pentru a performa la punctul maxim al potențialului individual. Ce ar avea nevoie un copil din anii de școală pentru succesul ulterior?
Planificarea inovației din viitor
Cerințele succesului
- Ce are nevoie un copil astăzi
pentru a performa în viitor
la punctul maxim al potențialul individual?
Am vorbit despre alimentație, mișcare fizică, odihnă, gestiunea finanțelor personale. Am vorbit despre formarea gândirii critice, despre abilitatea de a înțelege, sintetiza și aplica în practică cunoștințe dobândite în anii de școală. Dar și despre capacitatea de a identifica și rezolva eficient probleme.
Planificarea inovației din viitor
Cerințele succesului
- Alimentație nutritivă
- Mișcare fizică
- Odihnă
- Gestiunea finanțelor personale
- Gândire critică
- Rezolvarea problemelor
Astăzi vom vorbi despre capacitatea de a crea și duce la bun sfârșit un plan. Și, având în vedere starea educației din prezent, poate și noi – adulții – avem ceva de învățat aici. Idei bune are toată lumea. Puterea de a le transforma în realitate este foarte rară. Nu pentru că n-ar putea fi dobândită, ci pentru că nu este formată, antrenată, dezvoltată. În lipsa ei, chiar și cei mai talentați dintre copii, vor avea de pierdut.
Planificarea inovației din viitor
Importanța creării unui plan
- Idei bune are toată lumea
- Puțini oameni le pot
transforma în realitate
Ce i-ar ajuta? Să învețe din anii de școală cum să-și facă un plan. Adică să identifice un obiectiv și traseul de parcurs până la atingerea acestuia. Să estimeze cât mai realist necesarul de resurse – fie că vorbim despre idei, cunoștințe, colaboratori sau produse, timp, bani. Apoi să facă un calendar de acțiuni care îi va duce la rezultatul dorit și să depună efortul zilnic de a îndeplini fiecare etapă până la finalizare.
Planificarea inovației din viitor
Procesul
- Stabilirea obiectivului
- Identificarea traseului de parcurs
- Estimarea resurselor necesare
idei, cunoștințe, colaboratori
sau produse, timp, bani - Calendar acțiuni
- Perseverență zilnică
- Finalizare
Pe parcurs vor trebui să rezolve probleme neașteptate, să se adapteze schimbărilor, să își mențină motivația, să gestioneze sănătos eșecurile inerente, să își dozeze realist și sustenabil efortul. Iar lista continuă.
Planificarea inovației din viitor
Provocările
- Soluționarea problemelor
- Adaptarea la schimbări
- Menținerea motivației
- Gestionarea eșecurilor
- Dozarea efortului
- (…)
Nu, nu mă refer la „note mari”, ci la proiecte pentru dezvoltarea copiilor. Notele sunt, sau ar trebui să fie, o rezultantă, niciodată un obiectiv. Mă refer la proiecte care să trezească curiozitatea, să formeze abilități și competențe. Proiecte care să ofere copiilor provocări captivante și care să îi antreneze pentru viitorul lor. Un viitor fundamental diferit de ceea ce noi cunoaștem astăzi. Proiecte în urma cărora să își construiască încrederea în forțele lor și care să le trezească interesul pentru a construi propriile afaceri.
Planificarea inovației din viitor
Proiecte pentru dezvoltare
- Trezirea curiozității
- Formarea de abilități
și competențe - Provocări captivante
- Antrenament pentru viitor
- Încrederea în propriile forte
- Spirit antreprenorial
Creativitatea, inovația, originalitatea există în toți copiii, chiar dacă în forme și intensități diferite. Însă au nevoie de spații în care acestea să fie îngrijite, cultivate și dezvoltate. Deși sunt pe buzele tuturor companiilor și guvernelor de cel puțin 20-30 de ani, nu reușim să le acordăm un loc la fel de consistent și în educație, acolo unde ele se formează sau se pierd.
Planificarea inovației din viitor
Prioritățile educației
- Creativitatea, inovația, originalitatea
există în toți copiii - În școală ar trebui să fie îngrijite,
cultivate și dezvoltate
Greva recentă din educație a deschis câteva discuții necesare. Însă nu pe toate, nici pe departe. Salarizarea profesorilor trebuie să fie onorantă, toată lumea este de acord. Însă a fi profesor nu mai poate fi un termen derizoriu când vorbim despre nivel de pregătire, caracter sau abilități de formare a copiilor. Noțiunea de profesor de nota 5 este greu de înțeles sau acceptat pentru că aceștia modelează copii care pot avea oricând potențial pentru excelență.
Planificarea inovației din viitor
Problemele educației
- Desigur, nivelul salarizăii
- Dar neapărat și…
– nivel de pregătire
– caracter
– abilitatea de formare a copiilor
Elementele problematice din prezent, precum pile, șpăgi, atenții sau meditații, ar fi benefic să dispară cu totul cât mai rapid. La fel și mentalitatea de a încuia resursele pentru a nu fi deteriorate. Sau a tolera profesorii care se poartă urât cu elevii sau favorizează la clasă pe baza intereselor personale. Nu generalizăm, dar în acest caz nici excepțiile nu pot fi tolerate.
Planificarea inovației din viitor
Problemele educației
- Eliminarea practicilor și mentalităților
toxice și dezonorante - Zero toleranță pentru excepțiile negative
Schimbarea nu este niciodată ușoară și e teribil de grea atunci când vorbim despre sisteme naționale. Însă alternativa este să continuăm sacrificarea viitorului copiilor doar pentru că avem ceva greu de rezolvat. Poate vom înțelege că este probabil cea mai urgentă dintre urgențe și probabil cea care ne va costa cel mai mult pentru că n-am rezolvat-o la timp.
Viitorul apropiat ne bate la ușă. Inteligența artificială schimbă structura joburilor viitoare. Educația trebuie să fie prima care se adaptează. Acum, nu ne permitem „mai târziu”. Pentru că sămânța are nevoie de timp să rodească. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
—
Provocările prezentului:
- Despre a fi autentic
- Antrenamentul perseverenței
- Pericolul recompenselor imediate
- Echilibrul meritocrației
- Puțin bine nu e bun. Meritocrația la Stat
- Ecuația meritocrației
- Cum ne pierdem sau câștigăm viitorul
- Mediu neprietenos antreprenorilor
—
Leadership:
- Omul – ființă socială
- Cea mai bună utilizare a oamenilor
- Majoritatea tăcută
- Împăratul este gol
- Salvarea este în unitate
- Unii și alții. În gardă sau în gard.
- Omul (ne)potrivit la locul (ne)potrivit
- Gândirea tribală
- Puterea consensului
- Comparația. Invidie sau Inspirație
- Echilibrul si dezechilibrul
- Clepsidra vieților noastre
—
Noul An: