Cum pandemia rămâne parte din realitatea noastră și în 2022, avem nevoie de un plan pentru a regăsi drumul către noua normalitate rezultată din depășirea COVID-19 și transformarea industriilor de noile tehnologii. În episodul precedent am vorbit despre cum învățăm să navigăm. Astăzi vom discuta despre personalul navigant.
Este anul în care trebuie să devenim noi înșine buni navigatori și să găsim echipele cu care putem naviga cu bine valurile ce urmează. Cred că personalul nagivant este marea problemă ce trebuie rezolvată. Acolo unde a fost posibil, oamenii au fost încurajați să lucreze de acasă. Desigur argumentul sanitar a fost cel principal. Dar nici cel financiar n-a cântărit mai puțin, oferind companiilor oportunități de reducerea a costurilor.
#Obiective | Personalul Navigant în 2022
- Devenim buni navigator
- Găsim / construim echipe
care pot naviga valurile care
urmează să ne pună la încercare
Munca de acasă nu este rea în sine. Însă poate deveni dacă nu înțelegem provocările fundamental diferite în privința performanțelor profesionale. Reacțiile angajaților la această nouă paradigmă au fost diferite.
#Lucratul de acasă | Personalul Navigant în 2022
- Argumente sanitare și financiare
- Provocări fundamental diferite
>> performanțe profesionale
Pentru unii s-a potrivit mănușă, fiind persoane care au avut spațiul necesar acasă, pot comunica bine de la distanță și își pot gestiona eficient responsabilitățile, programul și motivația pe cont propriu. Aceștia au reușit să creeze un sistem prin care își pot gestiona cu succes viața profesională și cea personală așteptând să se întoarcă la muncă.
Personalul Navigant în 2022
#Potrivit pentru oamenii care au…
- Spațiul necesar acasă
- Bună comunicare la distanță
- Bună gestiune a responsabilităților,
programului, motivației>> performanță profesională
Pentru alții a apărut o nouă boală. Mai ales în zona bugetară sau pseudo bugetară. Cum arată simptomele? Evită cu orice preț întalnirile cu oamenii de la muncă indiferent de impactul asupra organizațieiș. Consideră că muncesc mai mult ca înainte deși orele efectiv muncite sunt mult reduse. Se consultă doar cu ei înșiși deci au dreptate mereu. Dacă cineva le cere ceva ce făceau înainte de pandemie se consideră nedreptățiți. Nu mai creează nimic, trăiesc din clișee și de cele mai multe ori ajung să „stingă incendii” și să lucreze extrem de defensive. Când vin până la birou li se pare că i-au facut o concesie angajatorului. Iar munca de echipă, și implicit cultura organizațională, în fapt, nu mai există.
Personalul Navigant în 2022
#Simptomele noii boli profesionale:
- Evită (re)întâlnirea cu oamenii de la muncă
- Consideră că muncește mai multe ca înainte
- Nu mai creează nimic
- Trăiește din clișee
- Lucrează defensiv
- Venitul la birou – concesie făcută angajatorului
- Distrugerea culturii organizaționale>> degradare profesională
Așadar multă lume a lucrat de acasă. A fost o afacere win-win mai ales acolo unde oamenii erau utilizați ca executanți. Sau dacă nu erau executanți, au devenit. Oamenilor le place acasă. Sau cred că le place. Salariul e același sau chiar mai mare cu ceva. Muncesc când vor și se ostenesc în multe ședinte pe zoom /teams și scrieri pe mail /whatsapp /messenger. Activitatea principală este de fapt de stat acasă – ocupată de copii, de frigider și de acumulare tacită de frustrări – întreruptă din când în când de niște taskuri urgente sau nu.
Personalul Navigant în 2022
#Statul acasă – afacere win-win
- Valabil pentru executanți. Dacă nu erau, au devenit
- Același salariu, mai puțină muncă
- „Statul acasă” întrerupt de ședințe (zoom/ teams)
& corespondențe (mail/ mess/ whatsapp) - Priorități diferite (exemple: copilul, frigiderul
și acumularea de frustrări)
Problema unui personal navigant neperformant, neconectat și demotivat este că pierde din vedere legătura directă dintre performanță și venituri. Mai mult, pierde respectul de sine și încrederea în viitor oferite de performanța profesională. Deși nu sunt chestiuni noi, cumva pandemia le-a crescut exponențial severitatea. Companiile nu-și permit să plătească costuri din ce în ce mai mari pentru o muncă din ce în ce mai irelevantă pentru încasările și dezvoltarea companiei. Cel puțin nu companiile serioase care trebuie să-și câștige încasările și marja de profit în piața reală.
#Problema | Personalul Navigant în 2022
- Performanță = Venituri
- Lipsă performanță, conectare, motivație>> pierdere venituri
>> pierdere respect de sine
>> pierdere încredere în viitor
Iar dincolo de efectele complexe ale pandemiei, să nu uităm că trecem prin revoluția noilor tehnologii care forțează o transformare radicală a tuturor industriilor și meseriilor. Iar aceste valuri încă n-au ajuns la maxime, ci urmează să ne pună la încercare instinctele de supraviețuire, creativitatea, capacitatea de adaptare și reinventare.
Personalul Navigant în 2022
#Valurile mari ce urmează
- Efectele complexe ale pandemiei
- Revoluția noilor tehnologii>> transformarea radicală a
industriilor și meseriilor>> necesită creativitate + capacitate
de adaptare și reinventare
Cu siguranță modul în care ne desfășurăm profesiile va deveni mult mai flexibil, dar și mai competitiv. Atributele răsplătite și pe viitor rămân implicarea, competența și inovația. Acestea au fost componentele veniturilor dintotdeauna. Cei care nu vor face diferența vor părăsi barca. Pentru că în fața unor valuri mari, fără să fi investit timp și energie în creșterea performanțelor, nu vom putea asigura navigarea cu succes a bărcii.
#Cum arată viitorul | Personalul Navigant în 2022
- Mod de lucru mai flexibil
+ mult mai competitive - Venituri în funcție de
implicare, competență, inovație>> cine nu va face diferența
va părăsi barca
Există soluție și în acest caz: digitalizarea și înlocuirea personalului navigant cu oameni care au învățat lecțiile acestor vremuri. Este doar o iluzie că ne facem că muncim și merităm banii de pe vremea când chiar munceam. Bineînțeles, acest lucru era la fel de valabil și înaintea pandemiei sau revoluției tehnologice. Însă acum avem mult mai puțin spațiu pentru erori de navigare. Cine nu e pregătit să facă față provocărilor va rămâne fără barcă.
#Soluții | Personalul Navigant în 2022
- Digitalizare
- Înlocuirea personalului navigant
cu care care au învățăt lecțiile
vremurilor>> cine nu va face schimbarea
va rămâne fără barcă
Așadar anul acesta trebuie să învățăm să navigăm și să devenim buni navigatori. Să analizăm cu atenție valurile, strategia afacerii noastre și personalul cu care vrem să revenim pe mare după ce oceanul își va fi revenit la legănatul lui normal. Parafrazând cuvintele lui Warren Buffet: doar după ce trece valul vom vedea cine a rămas gol.
Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicația mobilă din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
—
Noul An:
—
Lider Autentic :
- Colegi Toxici
- Șef Toxic (perspectiva angajatului)
- Șef Toxic (perspectiva leaderului)
- Leader vs. Șef
- Fișa postului (4)
- Fișa postului (3)
- Fișa Postului (2)
- Fișa Postului (1)
- Decizie și Responsabilitate
- Focus pe Oameni (2)
- Focus pe Oameni (1)
- Lider Autentic
- Ego Sănătos
- Piedicile Orgoliului
—
Noul Leadership:
-
- Revoluția Sensului (încheiere sezon 4)
- Renegocierea Angajamentelor
- Angajamentul Real
- Leadershipul Angajamentului
- Angajamentul Integrității
- Conflicte Interne
- Escalidarea Comunicării
- Aliații Puterii
- Recâștigarea Puterii
- Traumele Angajaților
- Paradoxul Puterii
- Costul dezamăgirii oamenilor
- Costul neimplicării oamenilor
- Noul Tip de Leadership
- Noul Tip de Leader
- 2021 Anul Sensului
—
Cultura Organizațională—
Restructurare:
- Planul de Restructurare (2)
- Planul de Restructurare
- Concordatul Preventiv
- Semnele declinului companiilor
- Ciclul de viață al companiilor din România
- Despre restructurarea preventivă
- Primii pași în restructurarea financiară
- Cum funcționează restructurarea financiară
- Peste 2600 de companii pasibile de iminența intrării în insolvență
—
Fuziuni și Achiziții:
- Bune Practici
- Etape Cumpărare
- Perspectiva Cumpărătorului
- Durata Etapelor M&A
- Etape Proces M&A
- Pregătirea afacerii pentru exit
- Decizia exitului din business
- Soluții pentru salvarea companiilor
—
!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):
- Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
- iOS App: https://apple.co/2pNk27j
—
Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.
Veridice Episodul 5.23 | 18.01.2022
Marți | 19:10 | Digi24 | Sezonul 5
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio