Veridice 730: Leadership de calitate

Leadership-ul de calitate este rar și asta e o mare problemă pentru noi toți. Vorbeam în episodul precedent despre neuroleadership – o perspectivă științifică asupra modului în care organizațiile sunt conduse cu succes.

 

 

Leadership-ul este de multe ori legat de procese de schimbare, ceea ce mai întotdeauna se confruntă cu rezistența oamenilor și tensiuni între diferitele niveluri ierarhice. Modelul vechi era impunerea schimbării prin forța titlului ierarhic. Însă acest model nu mai funcționează în prezent și nici nu obține rezultate prea bune în general.

Leadership de calitate

  • Procese de schimbare
    > rezistență + tensiuni
  • În trecut: impunere prin forță
  • În prezent: persuasiune prin dialog

 

Dacă privim științific comportamentul uman vom vedea că principiul de organizare a creierului este de a minimiza amenințarea și de a maximiza recompensa. Altfel spus, adoptăm comportamente care ne ajută să evităm durerea și care favorizează obținerea de plăcere. Rutina este plăcută. Schimbarea este dureroasă. Reacțiile împotriva schimbării sunt reflexe naturale, nicidecum un afront adus deciziilor leadership-ului.

Leadership de calitate
Mecanismele creierului

  • Minimizarea amenințărilor
  • Maximizarea recompenselor
  • Exemplu:
    – Rutina = plăcută
    – Schimbarea = dureroasă

 

Dar mai întâi să înțelegem cum funcționăm ca oameni. Rațiunea se găsește în partea creierului numită cortex prefrontal. În timp ce emoțiile sunt gestionate de sistemul limbic. Aici este cheia: când ne confruntăm cu o situație, sistemul limbic este primul care reacționează. Practic, înainte să terminăm de analizat prin rațiune, creierul nostru este deja inundat de emoții, ceea ce afectează capacitatea de a lua decizii raționale.

Leadership de calitate
Mecanismele creierului

  • Rațiunea = cortex prefrontal
  • Emoțiile = sistemul limbic
  • Cheia: sistemul limbic acționează primul

 

Prin urmare, atunci când avem de înfăptuit schimbări în organizație sau ne confruntăm cu situații de criză, prima nevoie de care trebuie să avem grijă ca lideri este cea emoțională. Poate sună ciudat, însă tocmai de aceea este bine să înțelegem știința din spatele comportamentelor oamenilor. Ca lideri, vom crea planuri mai bune și obține performanțe superioare dacă plecăm de la premizele corecte.

Leadership de calitate
Prioritățile leadership-ului

  • Gestiunea emoțiilor oamenilor
    => permite ulterior focus pe
    rezolvarea problemelor
    => performanțe superioare

 

Modelul neuroștiințific de a conduce un proces de schimbare este bazat pe 5 elemente esențiale condiției umane: statut, certitudine, autonomie, coeziune și corectitudine. Statutul se referă la cum ne simțim în acea comunitate. Dacă suntem apreciați, respectați și valorizați de ceilalți sau nu.

Leadership de calitate
5 Elemente esențiale:

  1. Statut
  2. Certitudine
  3. Autonomie
  4. Coeziune
  5. Corectitudine

 

Certitudine se referă la nivelul de siguranță oferit de mediu. Cât de clară e poziția noastră, cât de ușor ne putem anticipa viitorul și cât de ușor ne este să ne asumăm riscuri prin implicare. Autonomia se referă la libertatea de inițiativă. Sau încrederea care ne este acordată pentru a rezolva probleme pe cont propriu.

Leadership de calitate
5 Elemente esențiale:

  1. Statut = nivel apreciere, respect, valorizare
  2. Certitudine = nivelul de siguranță al mediului
  3. Autonomie = libertatea de inițiativă
  4. Coeziune
  5. Corectitudine

 

Coeziunea se referă la nivelul de unitate și colaborare din organizație. Cu cât numărul bisericuțelor crește, cu atât puterea echipei scade. Iar corectitudinea se referă la reguli clare, juste și aplicabile tuturor și tot timpul.

Leadership de calitate
5 Elemente esențiale:

  1. Statut = nivel apreciere, respect, valorizare
  2. Certitudine = nivelul de siguranță al mediului
  3. Autonomie = libertatea de inițiativă
  4. Coeziune = nivel unitate, colaborare, transparență
  5. Corectitudine = reguli clare, juste, general valabile

 

Respectarea acestor elemente esențiale ajută angajații să se simtă apreciați, implicați și inspirați să se angajeze în munca lor, în timp ce amenințarea acestora are efectul opus. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

 

Recente:

Despre Educație:

Provocările prezentului:

Leadership:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: