Veridice 434: Disputele între Asociați

Am vorbit în ultimele luni foarte mult despre leadership și cultura organizațională. Însă multe dintre problemele implementării culturii organizaționale pleacă de disputele între asociați. Mă vor referi astăzi la societățile cu răspundere limitată.

 

 

La înființarea unei noi afaceri există mult entuziasm și un sentiment profund de camaderie între asociați. Partenerii își impart părțile sociale după criterii emoționale bazate pe buna înțelegere existentă la acel moment.

#Disputele între Asociați

1. La înființare – decizii subiective

  • Entuziasm
  • Camaderie
  • Bună înțelegere
  • Criterii emoționale

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Arareori se iau în calcul criteriile obiective care țin seama de modul în care va evolua afacerea și aportul fiecărui asociat la cifra de afaceri sau marja de profit. Și este de înțeles acest lucru, dat fiind contextul dificultăților de previzionare.

#Disputele între Asociați

2. La înființare – aspecte neglijate

  • Criterii obiective
  • Impactul aportului asupra
    – cifrei de afaceri
    – marjei de profit* limitări de previzionare

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

SRL-urile sunt asocieri de persoane, NU de capitaluri, deci se prespune că partenerii vor fi implicați în activitatea viitoare a firmei. În acest context, la înființarea unei firme cu mai mulți asociați, se au în vedere atât potențialele aporturi ale fiecăruia cât și o disipare a riscurilor. Cu alte cuvinte, fiind mai mulți, afacerea va avea mai multe atuuri, responsabilitățile și greutățile vor fi duse de toți, împărțind frățește și munca și rezultatele.

#Disputele între Asociați

3. La înființare – important

  • SRL = asociere de persoane
    (NU capitaluri)
    >> implicare în activitate
  • Aportul fiecărui asociat
  • Disipare riscuri

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Din păcate, viața ne-a dovedit adesea că asocierile pe bază de prietenie și încredere nu sunt sustenabile odată ce realitatea pieței se instalează. Împărțirea capitalului social de 100% în două sau mai multe părți intră în impas când criteriile principale de analiză se rezumă la muncă și bani. Problemele apar atunci când unora dintre asociați li se pare că ceilalți muncesc prea puțin și câștigă prea mult comparativ cu ce au promis sau cu resursele investite.

 

Împărțirea inițială a capitalului social a conferit fiecărui acționar drepturi, precum cel de vot sau de repartizare a profitului. Însă nu a statuat și obligațiile asumate de fiecare partener, acestea rămânând intenții, așteptări și percepții nedefinite și necântărite. Cum socoteala de acasă nu prea se potrivește cu cea din târg, apar și frustrările, reproșurile, dezacordul și apoi disputa. Abia când conflictul izbucnește asociații citesc cu atenție statutul de la înființare. Clauzele semnate cu ani în urmă în contextul armoniei și entuziasmului capătă cu totul alt sens într-o situație tensionată.

#Disputele între Asociați

4. Drepturi vs. Obligații

  • Drepturile sunt clare*
    > vot, repartizare profit
  • Obligațiile nu sunt detaliate
    > intenții, așteptări, percepții
    (nedefinite, necântărite)*conform statutului de înființare a firmei

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Pentru aceste momente, dominate de orgolii și alte emoții puternice, de cele mai multe ori, nu s-a prevăzut un mecanism clar de soluționare a conflictului. Astfel, retragerea unuia sau mai multor asociați devine o problemă mult mai complicată decât asocierea inițială. Nu există o soluție universal valabilă. Statutul este în vigoare, cifrele sunt publice iar aportul fiecăruia rămâne interpretabil.

#Disputele între Asociați

5. Apariția Conflictelor – Lipsuri

• Mecanism de mediere
• Mecanism de separare
• Mecamism independent ptr. evaluarea aportului individual

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Este nevoie de multă rațiune și stăpânire de sine pentru a soluționa problema. În mod cert, ceva nu funcționează cum trebuie. Iar dacă din trei asociați, de exemplu, doi muncesc și al treilea doar așteaptă dividendele, cel mai probabil se va ajunge într-un impas. Într-un scenariu de separare, în absența responsabilităților individuale și a mecanismului de separare, fiecare își face propriile socoteli. Se complică situația când una dintre părți nu-și dorește separarea sau nu în acel mod, fără să aibă neapărat altă soluție.

 

Prieteniile în acest moment sunt compromise definitiv. O parte importantă din energia care ar putea fi consumată pe soluții constructive și activitatea viitoare a ficăruia se risipește în analize, ședințe și certuri prin care fiecare încearcă să iasă câștigător. Desigur, un gentleman’s agreement ar fi de preferat. Viața ne-a dovedit că aceste lupte sunt pierzătoare pentru toți. De la sănătatea fizică și până la cheltuielile unui proces conflictual de separare – toate sunt costuri într-o direcție fără viitor.

#Disputele între Asociați

6. Escaladarea Conflictelor

  • Compromiterea relațiilor
  • Irosirea energiilor în certuri
  • Fiecare se dorește câștigător>> Blocare în trecut
    – sacrificare sănătate fizică
    – deteriorare stare emoțională
    – cheltuieli mari în procese

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Ce putem învăța de aici? Să ne bucurăm de entuziasmul noului început fără să neglijăm clarificarea în detaliu a parteneriatului în care intrăm. Să definim regulile și principiile care vor sta la baza activității. Atât pentru cei aflați la început cât și pentru cei care nu au ajuns la dispute, să fie identificate clar și în scris responsabilitățile și contribuțiile asumate de fiecare. Să creăm din timp soluții pentru vremuri nefavorabile. Să prevedem în documente mecanisme de mediere a conflictelor și de separare în caz de nevoie. Dar mai ales – să nu lăsăm frustrările se se adune, ci să discutăm calm și constructiv aspectele care ne deranjează atunci când ele se întâmplă.

#Disputele între Asociați

7. Recomandări Asociați

  • Clarificarea în detaliu a parteneriatului
  • Definirea regulilor și principiilor
  • Detalierea contribuțiilor individuale (înființare + pe parcurs)
  • Soluții preventive
  • Mecanisme mediere + separare

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Iar pentru cei care deja se află în conflicte de acest fel, să își concentreze energia pe ceea le va asigura viitorul, găsind mecanisme de încheiere cât mai rapidă a disputei curente. Este în avantajul tuturor să investească toate resursele în viitor, să nu să le iroseasă în trecut.

 

Ne oprim aici pentru astăzi. Săptămâna viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina noastră de Facebook și în aplicația mobilă „Adrian Vascu” din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Cultura Organizațională

Noul Leadership:

Impozitarea Clădirilor 2021:

Restructurare:

Fuziuni și Achiziții:

Citește și:

 

 

 

 

!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):

  • Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
  • iOS App: https://apple.co/2pNk27j

Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.

Veridice Episodul 4.34 | 13.04.2021
Marți | 19:10 | Digi24
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: