Fiecare dintre noi ne-am obișnuit ca, înainte de a lua o decizie, să ne informăm cât mai detaliat pentru a lua măsurile corecte. Știm proverbul românesc „măsoară de 10 ori și taie o singură dată”.
Fie că vorbim despre analize economice, planuri de vacanță sau achiziția unor bunuri – ne informăm, studiem opțiunile, comparăm și decidem ce-i de făcut. Cam la fel se întâmplă și în aceste zile cu cifrele legate de răspândirea COVID-19 și măsurile pe care fiecare dintre noi consideră că trebuie să le ia pentru propria singuranță și pentru siguranța celor cu care intră în contact.
Cum luăm decizii:
- Ne informăm
- Studiem opțiunile
- Comparăm variantele
- Decidem ce-i de făcut
Nu am niciun dubiu că virusul există, că este contagios și că este periculos. Noi oamenii îi suntem mijlocul de transport – gratuit pentru virus, extrem de scump pentru noi. Prin urmare atitudinea noastră este definitorie pentru când și cum se va încheia această pandemie.
Certitudini COVID-19:
- Există
- Este contagios
- Este periculos
Însă atitudinea se bazează pe rezultatele propriei analize. Iar analiza fiecăruia dintre noi este în esență interpretarea cifrelor la care avem acces prin intermediul propriilor convingeri.
Baza Atitudinilor:
- (plecând de la) Convingeri și Cifre
- (facem) Propria Analiză
- (formăm) Opinii & Atitudini
- (luăm) Decizii
- (așa rezultă) Comportamente
Revin la rolul analizei. Bombardamentul informațional ne consumă timpul printr-o serie nesfârșită de titluri venite din cele două tabere extreme. Însă titlurile sunt insuficiente. Pentru ca analiza să fie relevantă avem nevoie de informații concrete, corecte și complete, avem nevoie de referințe pentru comparație.
Analiza Informațiilor:
- Concrete
- Corecte
- Complete
- Comparații
Dar și deschidere față de concluzii diferite de ipoteza de la care am plecat sau de concluziile surselor din care am luat informațiile.
Putem ajunge la concluzii diferite de:
- Propria ipoteză inițială
- Concluziile surselor informațiilor
Sună ușor, dar este complicat. Selectăm datele, comparăm cu alte repere, verificăm sursele, ne întrebăm ce lipsește, vedem unde putem găsi restul imaginii și rezistăm tentației de a include doar materiale care ne confirmă prima impresie. Apoi facem noi conexiuni și tragem propriile concluzii.
Cum Facem Propria Analiză:
- Selectăm date
- Comparăm cu alte repere
- Verificăm sursele
- Găsim ce lipsește
- Evităm auto-validarea
- Găsim noi conexiuni
- Tragem propriile concluzii
Apelul meu este să ne bazăm deciziile pe o informare temeinică individuală. Preluarea „pe nemestecate” a opiniilor altora, fără a pune întrebări și fără a cerceta, ne expune riscului de a rata informații cheie în luarea celor mai bune decizii pentru noi.
Suntem de prea multe ori despărțiți de opinii contrare categorice. Fiecare dintre părți este convinsă că are dreptate. Rațional și statistic acest lucru este imposibil. Trebuie să admitem că există o cale de mijloc pentru care putem obține consens. Însă această cale de mijloc se poate consolida doar dacă trecem peste titluri și analizăm conținutul. Această scindare ireconciliabilă ne face rău – ca indivizi, ca societate și ca națiune.
Ca și în cazul analizelor economice sau sociale, și pe tema pandemiei avem nevoie ca informațiile concrete, corecte și complete să fie accesibile pentru a ne forma propria opinie. Cei care dețin informațiile și nu le expun oamenilor nu fac altceva decât să confirme neîncrederea în regulile și recomandările lor – rezultând un cerc vicios pentru răspândirea accelerată a virusului.
—
Restructurarea Preventivă & OG 6/2019:
- Concordatul Preventiv
- Semnele declinului companiilor
- Ciclul de viață al companiilor din România
- Despre restructurarea preventivă
- Primii pași în restructurarea financiară
- Cum funcționează restructurarea financiară
- Peste 2600 de companii pasibile de iminența intrării în insolvență
—
Citește și:
- Făcut în România: https://bit.ly/2Z8C6Hn
- Comunitățile de Business: https://bit.ly/37glPn6
- Solidaritatea Comercială https://bit.ly/3g8RKKv
- Comunicarea la distanță https://bit.ly/2WryJLl
- Mall-uri și Chiriași https://bit.ly/2MonflZ
- Organizatorii de Evenimente https://bit.ly/2XzwMvO
- Probleme & Soluții Grădinițe https://bit.ly/2Ab7Vq3
- Probleme & Soluții HoReCa https://bit.ly/2WcARFl
- Puncte Cheie din Analiza Afacerii https://bit.ly/2xFZjHf
- Semaforul Economic (Analiza) https://bit.ly/2yUIaJQ
- Supraviețuire Economică (3) https://bit.ly/2RFidEF
- Supraviețuire Economică (2) https://bit.ly/3c8geR2
- Supraviețuire Economică (1) https://bit.ly/3azz837
- Investiții Urgente: https://bit.ly/3bkpscG
- Testul Solidarității https://bit.ly/33yFi0I
- Virusarea Economiei: https://bit.ly/2UdfEdu
- Sfaturi pentru Evaluatori: https://bit.ly/2IXtCed
—
!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):
- Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
- iOS App: https://apple.co/2pNk27j
—
Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.
Veridice Episodul 3.43 | 21.07.2020
Marți | 19:10 | Digi24
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio