Am vorbit în episodul precedent despre diferența dintre amenințare și atenționare. Amenințarea ne blochează. Atenționarea ne motivează la acțiune. Însă nu e suficient să prindem ideea. Mai trebuie să o și înțelegem în profunzime, s-o acceptăm și să facem pași concreți în acea direcție. Altfel spus, cum parcurgem distanța dintre frica inițială și obținerea victoriei.
În fața atâtor probleme, mulți dintre noi simțim nevoia să ne protejăm prin decuplare de la problemele care ne frământă. Poate ne uităm la filme ore întregi, sau începem un nou proiect prin casă, sau plecăm pe la munte. Ca primă reacție poate fi chiar o idee bună. Însă după ce ne-am oferit o scurtă pauză, trebuie să ne reîntoarcem în realitate unde ne așteaptă aceleași probleme pentru care trebuie să găsim soluții.
Distanța dintre frică și victorie
Cum ne protejăm?
- Decuplare de la griji
divertisment
proiecte prin casă
drumeții(!) după pauză trebuie să ne reîntoarcem
la rezolvarea problemelor
La polul opus sunt cei care își petrec ore întregi în mijlocul știrilor fataliste. Însă această variantă nu face decât să sporească sentimentul disperării. Copleșiți de toate veștile proaste, suntem și mai departe de acțiune și remediere. Stresul, panica și anxietatea nu au fost niciodată de ajutor celor aflați într-o situație de criză. Momentele de criză nu sunt „năpaste”, ci provocări care trebuie depășite.
Distanța dintre frică și victorie
Ce ne amplifică anxietatea?
- Constant conectați la știri fataliste
– creșterea emoțiilor negative
– ne simțim copleșiți
– îndepărtare de acțiune, remediere(!) stresul, panica și anxietatea
nu ajută rezolvarea problemelor
Bun, și cum procedăm? Astăzi vom discuta cinci strategii pentru o bună gestiune a crizelor. În primul rând să stabilim premiza acțiunilor într-o manieră utilă victoriilor de care avem nevoie. Nu putem ocoli problemele. Nu le putem face să dispară. Nu putem evita impactul lor. Ignorarea lor nu le rezolva. Amânarea lor le agravează.
5 Strategii – gestiunea crizelor
1). Stabilim premiza utilă succesului
- Nu putem ocoli problemele
- Nu le putem face să dispară
- Nu putem evita impactul lor
- Ignorarea lor nu le rezolvă
- Amânarea lor le agravează
În egală măsură, să ne asigurăm că nu trecem în cealaltă extremă. Respectiv să ne resemnăm că ne va fi rău, că vom pierde ce am câștigat până în prezent și că nu avem încotro. Premiza utilă este: ne așteaptă obstacole și vom găsi soluții pentru a le depăși unul câte unul.
1). Stabilim premiza utilă succesului
- Nu ne resemnăm că ne va fi rău
- Nu ne resemnăm că vom pierde tot
- Nu ne resemnăm că nu avem încotro
- Ne așteaptă obstacole
+ vom găsi soluții pentru a le depăși
unul câte unul
În al doilea rând trebuie să ne pregătim pentru acceptarea schimbărilor necesare. Oricare vor fi acestea. Fie că e vorba despre a ne schimba perspectiva asupra meseriei noastre sau activității companiei pe care o conducem. Fie că trebuie să înțelegem diferit modul în care rezolvăm probleme pentru clienții noștri. Fie că trebuie să schimbăm modul în care ne trăim și organizăm viața personală. Practic tot ceea ce consideram de la sine înțeles va necesita revizuire.
2). Ne pregătim pentru adoptarea schimbărilor
- Perspectiva asupra meseriei noastre
- Perspectiva asupra activității companiei
- Modul în care rezolvăm probleme pentru clienți
- Modul în care ne trăim și organizăm viața(!) Totul va necesita revizuire
A treia strategie este odihna. Această criză nu este sprint, ci un maraton. Iar pentru anduranță avem nevoie de odihnă. O minte stresată și extenuată nu va avea claritatea necesară pentru a depăși momente de criză. Cu atât mai puțin nu va putea susține adaptări consecutive la schimbările circumstanțelor. Atunci când avem rezervele consumate revenim la obiceiuri vechi. Însă acestea nu mai corespund realității curente. Oricât de greu este, trebuie să ne antrenăm pentru alocarea timpului și cadrului necesare odihnei.
3). Prioritizăm regimul de odihnă
- Criza = nu sprint, ci maraton
- Nevoia de anduranță
- Stres + extenuare
= nu sunt de folos
= reduc șansele de adaptare
= revenirea la obiceiuri vechi
A patra strategie este controlul informației la care ne expunem. În loc să ne lăsăm în voia știrilor, trebuie să decidem noi ce informații despre ce teme au relevanță pentru noi. Parcurgerea titlurilor panicarde despre recesiune sau inflație nu ne ajută. În schimb ne ajută să căutăm informații bine documentate despre ce anume le cauzează și soluții pentru depășirea lor.
4). Controlul informației la care ne expunem
- Nu ne lăsăm în voia fluxului de titluri panicarde
- Căutăm date utile soluțiilor
- Decidem ce informații avem nevoie
- Identificăm surse bine documentate
- Înțelegem în profunzime fenomenele
economice prin care trecem
>> istoric, cauze, precedente,
evoluții probabile, lecții din trecut
Cea de-a cincea strategie este cumva similară precedentei și se referă la oamenii cu care alegem să petrecem timp. Să ne asigurăm că suntem mereu în compania celor care caută soluții și au ca scop rezolvarea problemelor cu care se confruntă. Energia și focusul lor pe remediere ne va ajuta să ne menținem tonusul psihic în direcția victoriei.
5). Selectăm oamenii din jurul nostru
- Cei care caută soluții ca și noi
- Scopul lor e rezolvarea problemelor
- Energia lor se concentrează pe remediere(!) asigurarea unui tonus psihic pozitiv
necesar victoriei
Acestea sunt cinci strategii pentru a depăși frica inițială și a ne regrupa pentru a obține victoria în confruntarea cu tot felul de probleme și momente de criză care vor veni în această perioadă. Sunt multe altele. Important este să alegem direcția bună care ne va ajuta să ieșim din această încercare mai buni, mai puternici și mai uniți.
Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicația mobilă din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
—
Impozitare Clădiri 2022:
- Reevaluarea la 5 ani
- Taxa pe Clădiri
- PJ Clădiri Mixte
- PF Clădiri Mixte – Exemplu Calcul
- PF Clădiri Mixte
—
Noul An:
—
Lider Autentic :
- Colegi Toxici
- Șef Toxic (perspectiva angajatului)
- Șef Toxic (perspectiva leaderului)
- Leader vs. Șef
- Fișa postului (4)
- Fișa postului (3)
- Fișa Postului (2)
- Fișa Postului (1)
- Decizie și Responsabilitate
- Focus pe Oameni (2)
- Focus pe Oameni (1)
- Lider Autentic
- Ego Sănătos
- Piedicile Orgoliului
—
Noul Leadership:
-
- Revoluția Sensului (încheiere sezon 4)
- Renegocierea Angajamentelor
- Angajamentul Real
- Leadershipul Angajamentului
- Angajamentul Integrității
- Conflicte Interne
- Escalidarea Comunicării
- Aliații Puterii
- Recâștigarea Puterii
- Traumele Angajaților
- Paradoxul Puterii
- Costul dezamăgirii oamenilor
- Costul neimplicării oamenilor
- Noul Tip de Leadership
- Noul Tip de Leader
- 2021 Anul Sensului
—
Cultura Organizațională—
Restructurare:
- Planul de Restructurare (2)
- Planul de Restructurare
- Concordatul Preventiv
- Semnele declinului companiilor
- Ciclul de viață al companiilor din România
- Despre restructurarea preventivă
- Primii pași în restructurarea financiară
- Cum funcționează restructurarea financiară
- Peste 2600 de companii pasibile de iminența intrării în insolvență
—
Fuziuni și Achiziții:
- Bune Practici
- Etape Cumpărare
- Perspectiva Cumpărătorului
- Durata Etapelor M&A
- Etape Proces M&A
- Pregătirea afacerii pentru exit
- Decizia exitului din business
- Soluții pentru salvarea companiilor
—
!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):
- Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
- iOS App: https://apple.co/2pNk27j
—
Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.
Veridice Episodul 5.43 | 14.06.2022
Marți | 19:10 | Digi24 | Sezonul 5
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio