Continuăm tema privitoare la instituirea unei culturi organizaționale și vă reamintesc cele 4 etape: definirea, demonstrația, discuția și delegarea. Am detaliat în emisiunile anterioare definirea și demonstrația culturii. Astăzi vom continua cu ultimele două etape – discuția și delegarea.
Să presupunem că am clarificat și agreat setul de reguli și principii care guvernează organizația noastră. Am demonstrat prin exemplul propriu, ca lideri, trăirea acestora în fiecare zi. Însă este suficient? Din păcate, nu. Urmează o etapă dificilă în care trebuie să fim atenți dacă aceste norme și valori sunt respectate și de ceilalți. În cazul corporațiilor sau companiilor mai mari – procesul începe cu echipa de management sau șefii departamentelor. În cazul firmelor mici – direct cu echipa.
#Cultura Organizațională
- Definirea normelor – clarificări, acord comun
- Demonstrația normelor – exemplul liderilor
- Discuția normelor – respectarea lor
Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)
Cauzele nerespectării regulilor sau principiilor sunt multiple. Schimbarea e dificilă, noi, oamenii, avem tendință să funcționăm pe pilot automat, continuând din reflex vechile rutine. Este posibil ca noile norme sau valori să nu fi fost înțelese la fel de toată lumea, adesea percepția individuală diferă de discuția comună. Dar și standardele la care sunt respectate regulile pot lăsa loc interpretării.
#Cultura Organizațională
Cauzele nerespectării normelor
- Obiceiuri vechi
- Percepții diferite
- Standarde diferite
Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)
Indiferent de caz, vor exista abateri și la început vor fi destul de multe și frecvente. De aici și dificultatea etapei – confruntarea nu este niciodată ușoară. Este important să fie făcută cu diplomație, dar și cu fermitate. Scopul nu este lezarea celui care a încălcat regula, ci respectarea acesteia. Cultura pe care dorim s-o dezvoltăm în organizațiile noastre nu se va forma dacă există oameni, mai ales din echipa de conducere, care nu o respectă.
#3. Discuția | Cultura Organizațională
Tratament Nerespectarea Normelor
- Promptitudine
- Diplomație
- Fermitate(!) nu lezarea individului, ci respectarea normelor
Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)
Natura umană ne face foarte sensibili la reciprocitate. De exemplu, dacă s-a agreat regula punctualității și un singur coleg nu o respectă, implicit crează un precedent în baza căruia va replica acest comportament. „Xulescu întârzie mai mereu, eu astăzi chiar am o urgență. Pot și eu o dată să ajung târziu.” Urgențele și colegii care au urgențe vor apărea din ce în ce mai des până va deveni obișnuință pentru întreaga organizație. E valabil acest lucru și astăzi în ședințele pe Zoom sau Teams.
#3. Discuția | Cultura Organizațională
Degenerarea Normelor
- Xulescu întârzie mai mereu
> eu astăzi chiar am o urgență
>> pot și eu o dată să ajung târziu>>> multiplicarea urgențențelor
= excepțiilor de la norme
= nerespectarea normelor
Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)
Ok, sună cunoscut, dar care e soluția? La prima întârziere a lui Xulescu liderul poartă o discuție în particular și îi reamintește pactul făcut împreună când întreaga echipă a hotărât de comun acord că punctualitatea este o valoare demnă de respectat pentru organizație. Îi oferă și o cale de ieșire data viitoare. Xulescu trebuie să anunțe din timp un coleg cu privire la întârziere și motivul acesteia. Întârzierea nu poate fi justificată decât de urgențe izolate.
#3. Discuția | Cultura Organizațională
Tratament Nerespectarea Normelor
- Recunoașterea realității
(regula a fost încălcată) - Restabilirea realității
(era o regulă agreată) - Soluție pentru viitor
(pot exista excepții în anumite condiții)
Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)
Dacă Xulescu agrează propunerea, trebuie să comunice el însuși echipei acest lucru: „Îmi pare rău că am întârziat, știu că am încălcat pactul nostru comun. A fost o situație ieșită din comun, promit că data viitoare vă voi anunța în avans.” Astfel, mesajul către echipă e clar: regula rămâne valabilă pentru toată lumea. Excepțiile sunt acceptate, însă doar pentru situații de urgență și doar dacă au fost notificate în avans unui coleg care va transmite echipei.
#3. Discuția | Cultura Organizațională
Tratament Nerespectarea Normelor
- Regula rămâne valabilă
- Excepțiile pot exista
ÎNSĂ există condiții + consecințe.
Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)
În lipsa acestui demers, care poate părea exagerat la prima vedere, restul echipei ar concluzia, mai devreme sau mai târziu, că există un pact tacit că această regulă nu trebuie în realitate respectată. Prin urmare, odată ce vor vedea același comportament și la alți câțiva colegi, își vor confirma bănuiala și toți se vor comporta în consecință, ignorând standardul punctualității. De aceea este important să discutăm fiecare abatere și s-o remediem pe loc.
#3. Discuția | Cultura Organizațională
Consecințe Nerespectarea Normelor
- Dacă nu există
>> regula nu este regulă
Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)
Odată ce echipa de management sau șefii departamentelor și-au intrat în rutină cu respectarea standardelor, trecem în ultima etapă – delegarea. Altfel spus, fiecare dintre ei trebuie să replice același proces cu propriile echipe. Sună ușor, însă nu este; dimpotrivă, este etapa în care cele mai multe organizații se împotmolesc.
#4. Delegarea | Cultura Organizațională
- Replicarea procesului pentru următoarele eșaloane ierarhice(!) cea mai dificilă și importantă etapă
Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)
Pe final revin la ideea inițială: liderii trebuie să fie modele pentru cei din organizație. În primele 3 etape liderii au modelat practic metoda prin care următorul eșalon din companie trebuie să implementeze standardele culturii. De la prezentarea clară a normelor și relevanței lor, la trăirea acestora în fiecare zi și până la asigurarea respectării lor de către toți cei pe care îi coordonează.
Ne oprim aici pentru astăzi. Săptămâna viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina noastră de Facebook și în aplicația mobilă „Adrian Vascu” din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
—
—
Noul Leadership:
- 2021 Anul Sensului
- Paradoxul Puterii
- Costul dezamăgirii oamenilor
- Costul neimplicării oamenilor
- Noul Tip de Leadership
- Noul Tip de Leader
—
Impozitarea Clădirilor 2021:
—
Restructurare:
- Planul de Restructurare (2)
- Planul de Restructurare
- Concordatul Preventiv
- Semnele declinului companiilor
- Ciclul de viață al companiilor din România
- Despre restructurarea preventivă
- Primii pași în restructurarea financiară
- Cum funcționează restructurarea financiară
- Peste 2600 de companii pasibile de iminența intrării în insolvență
—
Fuziuni și Achiziții:
- Bune Practici
- Etape Cumpărare
- Perspectiva Cumpărătorului
- Durata Etapelor M&A
- Etape Proces M&A
- Pregătirea afacerii pentru exit
- Decizia exitului din business
- Soluții pentru salvarea companiilor
—
Citește și:
- Soluții pentru Salvarea Companiilor: https://bit.ly/34cACjc
- Puncte Cheie din Analiza Afacerii https://bit.ly/2xFZjHf
- Semaforul Economic (Analiza) https://bit.ly/2yUIaJQ
- Supraviețuire Economică (3) https://bit.ly/2RFidEF
- Supraviețuire Economică (2) https://bit.ly/3c8geR2
- Supraviețuire Economică (1) https://bit.ly/3azz837
- Făcut în România: https://bit.ly/2Z8C6Hn
- Comunitățile de Business: https://bit.ly/37glPn6
- Solidaritatea Comercială https://bit.ly/3g8RKKv
- Comunicarea la distanță https://bit.ly/2WryJLl
- Mall-uri și Chiriași https://bit.ly/2MonflZ
- Organizatorii de Evenimente https://bit.ly/2XzwMvO
- Probleme & Soluții Grădinițe https://bit.ly/2Ab7Vq3
- Probleme & Soluții HoReCa https://bit.ly/2WcARFl
- Investiții Urgente: https://bit.ly/3bkpscG
- Testul Solidarității https://bit.ly/33yFi0I
- Virusarea Economiei: https://bit.ly/2UdfEdu
- Sfaturi pentru Evaluatori: https://bit.ly/2IXtCed
—
!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):
- Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
- iOS App: https://apple.co/2pNk27j
—
Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.
Veridice Episodul 4.31 | 23.03.2021
Marți | 19:10 | Digi24
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio