Veridice 340: Ciclul de viață a companiilor din România

Pe măsură ce speranța de viață a oamenilor crește, cea a companiilor scade.

 

În urmă cu 60 de ani, speranța de viață a companiilor era de peste 60 de ani. În prezent vorbim despre un ciclu de cca. 10 ani între momentul înființării și cel al achiziției, fuziunii, lichidării, sau reinventării – iar asta în cazul celor mai performante companii din piețele mature.

Companii Standard & Poor’s 500 | Speranța de viață:

  • 1920: 67 de ani
  • 1958: 61 de ani
  • 2016: 10-15 de ani
  • 2020: 3/4 companii tinere (<10 ani)
  • 2027: 75% dintre companiile listate în 2016 vor fi dispărut

Surse: Studii 2016 – Yale University, Santa Fe Institute, McKinsey

 

O companie înfiinţată în România reuşeşte să supravieţuiască 7 ani în medie, dar 95% dintre firmele înființate rămân la stadiul de microintreprindere.

Starea companiilor românești:

  • 7 ani: durata de viață
  • 95% dintre firme nu se dezvoltă

Sursa: studiu BNR, 2016

 

Putem spune că ciclul de viață al companiilor are 6 stadii: start-up, creștere, stabilizare, expansiune, maturitate și reinventare sau declin. În funcție de etapa în care se găsește compania, prioritățile îi sunt diferite. Să trecem în revistă aceste 6 stadii punctând câteva dintre prioritățile companiilor în fiecare stadiu.

Ciclul de viață al companiilor:

  1. Start-up (asumare risc)
  2. Creștere (proactiv)
  3. Stabilizare (relaxat)
  4. Expansiune (experimentat)
  5. Maturitate (pasiv)
  6. Reinventare / Declin (decizie)

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

În cazul start-up-urilor, prioritățile sunt validarea modelului de afacere în piață, asigurarea capitalului necesar pentru investiții și acoperi-rea tuturor costurilor de funcționare cu o structură simplă și procese minim necesare.

#1. Priorități Start-up | Ciclul de viață al companiilor  

  • Validarea modelului de afaceri
  • Asigurarea capitalului
  • Structură simplă
  • Procese minim necesare

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Următoarea etapă este de creștere a afacerii, prioritățile fiind mărirea bazei de clienți și a cotei de piață, diversificarea produselor, dezvoltarea proceselor interne și a disciplinei operaționale.

#2. Priorități Creștere | Ciclul de viață al companiilor  

  • Baza de clienți
  • Cota de piață
  • Diversificarea produselor
  • Instituirea proceselor
  • Disciplina operațională

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Trecem apoi în etapa a treia, a stabilizării (carton 6) în care prioritățile sunt îmbunătățirea indicilor de performanță, optimizarea costurilor, eficientizarea proceselor, consolidarea bazei de clienți și revizuirea portofoliului de produse.

#3. Priorități Stabilizare | Ciclul de viață al companiilor

  • Indici de performanță
  • Optimizare costuri
  • Eficientizare procese
  • Consolidare bază clienți
  • Revizuire portofoliu produse

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Dacă am trecut cu bine de primele 3 stadii, urmează etapa expansiunii în care prioritățile sunt creșterea organică sau o expansiune realizată prin achiziția unor noi companii sau chiar a competitorilor.

În oricare variantă, obiectivul este extinderea bazei clienților și a portofoliului de produse, fie prin intrarea în noi segmente de piață, fie prin abordarea unor noi piețe de desfacere, fie prin diversificarea canalelor de distribuție.

#4. Priorități Expansiune | Ciclul de viață al companiilor 

  • Creștere organică
  • Creștere prin achiziții
  • Noi segmente din piață
  • Noi piețe de desfacere
  • Noi canale de distribuție

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

În etapa maturizării, mecanismele fiind deja puse la punct și având o inerție confortabilă, prioritățile companiilor sunt păstrarea integrității afacerii, maximizarea randamentului investițiilor și plata dividendelor pentru investitori.

#5. Prioritățile Maturității | Ciclul de viață al companiilor 

  • Integritatea afacerii
  • Maximizarea randamentelor
  • Plata dividendelor

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Mai rămâne o singură etapă – cea care va și decide viitorul companiei. Firmele au două opțiuni: fie acceptă declinul și se pregătesc pentru vânzare sau lichidare, fie decid să se reinventeze pentru a supraviețui, ac-ceptând că nu toate componentele anterioare vor mai face parte și din noua formă a noilor companii.

#6. Declin sau Reinventare | Ciclul de viață al companiilor 

  1. Acceptare declin >> vânzare / fuziune / lichidare
  2. Reinventare totală >> supraviețuire într-o nouă formă

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Fiindu-ne clar ciclul de viață al companiilor, nu ne rămâne decât să analizăm la rece situația companiei noastre, și să identificăm în care dintre cele șase stadii ne aflăm. După un diagnostic corect putem stabili “tratamentul adecvat” astfel încât parcurgerea stadiilor de evoluție viitoare să fie în mâinile noastre.

Restructurarea Preventivă & OG 6/2019:

Citește și:

 

 

 

 

!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):

  • Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
  • iOS App: https://apple.co/2pNk27j

Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.

Veridice Episodul 3.40 | 30.06.2020
Marți | 19:10 | Digi24
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: