Analiza Veridio: OG 6/2019 – Cum funcționează restructurarea financiară

Update: joi, 19.09.2019, au decis prelungirea termenului până pe 31.10.2019 (detalii aici).

OG 6/2019 privind unele măsuri de restructurare financiară a fost instantaneu „botezată” ca fiind o nouă amnistie. Însă scopul declarat și cât se poate de implementabil este evitarea pierderii încasărilor la bugetul de stat datorate de companiile aflate în dificultate, următorul pas pentru acestea fiind intrarea în procedura insolvenței sau chiar executare silită.

Dincolo de interesul autorităților de a crește sumele încasate la bugetul de stat, mecanismele prevăzute în ordonanță oferă soluții pentru reabilitarea companiilor, salvarea locurilor de muncă pe care acestea le asigură (multe sau puține, mai bine sau mai puțin bine plătite – însă ele ajută oamenii să își asigure traiul zilnic), dar și pentru furnizorii acestor firme care, cel mai probabil, în lipsa redresării economice, ar fi pierdut integral sumele scadente.

 

Important de știut despre OG 6/2019:

  • Fundamentarea ordonanței stă în aceste două elemente: obligațiile preliminare/ulterioare și scopul de a crește, pe cât posibil, sumele încasate la bugetul de stat;
  • Se adresează cu predilecție companiilor de stat sau private care acumulaseră datorii mai mari de 1 milion lei la finalul anului 2018;
  • Există precondiții care trebuie îndeplinite astfel încât companiile să se poată încadra în prevederile ordonanței;
  • Nu este o amnistie fiscală în sensul ștergerii datoriilor acumulate fără condiții. Conform textului ordonanței, se urmărește maximizarea sumelor pe care statul le va recupera și în același timp susținerea companiilor în continuarea activității comerciale;
  • În lipsa mecanismelor precizate de ordonanță, singurele opțiuni disponibile pentru firmele aflate în blocaj financiar ar fi declanșarea procedurii insolvenței sau executarea silită. Ambele ar afecta continuitatea activității și niciuna dintre ele nu asigură recuperarea sumelor datorate către bugetul de stat și nici celor restante față de terți (furnizori, angajați);
  • Planul de restructurare și testul creditorului privat prudent sunt elemente cheie ale procedurii precizate de ordonanță;
  • Pentru o înțelegere aprofundată, puteți citi și prima Analiză Veridio pe tema OG 6/2019
  • Click pentru a studia textul ordonanței și nota ei de fundamentare.

 

Puncte principale OG 6/2019:

  • Pot solicita restructurarea datoriilor către stat companiile care acumulaseră datorii mai mari de 1.000.000 RON la 31.12.2018;
  • Cei care pot beneficia de aceste măsuri trebuie să depună o cerere în acest sens până la data de 30.09.2019;
  • Cei care au depus cerea în termen au la dispoziție cca 4 luni în care vor prezenta autorităților abilitate spre aprobare planul de restructurare și testul creditorului privat prudent.

 

Planul de restructurare și testul creditorului privat:

  • Sunt elementele cheie ale reușitei aplicării ordonanței și sunt strâns interconectate;
  • În plan se prevede modul în care statul își va recupera sumele într-un orizont de 7 până la maxim 10 ani incluzând și eventualele “ștergeri de datorii” în condițiile ordonanței;
  • Aceste eventuale ștergeri de datorii trebuie analizate apoi prin testul creditorului privat care va urmări cât va recupera statul conform planului prin comparație cu variantele în care statul va declanșa executarea silită sau va iniția procedura legală conform Codului Insolvenței;
  • Planul și testul nu sunt infailibile la data depunerii lor ci pot fi ajustate pe parcursul perioadei la care fac referință;
  • Eșuarea planului va repune compania în situația inițială de plăti integral datoriile acumulate;
  • Planul se realizează de un expert independent, numit generic “un expert”; „expertul” care realizează planul poate fi persoană fizică sau juridică. Important este ca „expertul” să aibă experiența profesională necesară și să își asume responsabilitatea realizării și implementării planului de restructurare financiară.

 

Cine este și care este rolul expertului independent:

  • Poate fi o firmă sau o persoană fizică (una sau mai multe, nu există o limitare în acest sens);
  • Din perspectiva succesului restructurării financiare, cea mai bună alegere ar fi un grup de experți cu specializări diferite și complementare;
  • Grupul de experți ar trebui să includă specialiști precum consultanți fiscali, evaluatori autorizați, practicieni în insolvență, auditori financiari sau experți contabili;
  • Doar un mix de competențe dublate de experiență îndelungată în domeniile respective pot asigura realizarea unor studii profesioniste care vor primi aprobarea autorităților și care vor putea fi implementate cu succes, evitând respingerea solicitării sau eșuarea planului (adică reinstituirea tuturor obligațiilor fiscale și comerciale existente înainte de începerea acestui demers);
  • Rolul și obligațiile „expertului” nu se limitează la realizarea celor două studii (planul de restructurare și testul creditorului privat), ci continuă și după primirea aprobării din partea autorităților – respectiv monitorizarea implementării cu respectarea datelor din planul aprobat.

 

Importanța alegerii unui „expert” competent

 

„Expertul” trebuie să găsească soluțiile necesare în realizarea planului și testului, trebuie să realizeze documentația (bine argumentată în fața autorităților), trebuie să își asume responsabilitatea pentru prevederile acestora, trebuie să monitorizeze implementarea pentru respectarea planului, trebuie să găsească soluții și să formuleze ajutări pe parcursul implementării (ajutări ce vor fi depuse autorităților pentru aprobare) și să se asigure că toate acestea sunt îndeplinite în practică.

Tocmai datorită acestor responsabilități multiple soluția practică este selecția unui grup de experți, fie că vorbim despre companii sau persoane fizice, care pot realiza și finaliza cu succes întregul proces.

Dacă „expertul” nu se achită de toate aceste reponsabilități, firma se întoarce la stadiul inițial – îndatorată și în pragul declanșării executării silite sau inițierii procedurii insolvenței.

 

Textul ordonanței, oricât de imperfect, oferă toate premizele ca din acest demers toate părțile implicate să aibă de câștigat – statul, companiile, angajații și furnizorii lor. Condiția este ca fiecare să își ia în serios rolul, să își asume cu bună credință și profesionalism responsabilitățile din proiect și să livreze la timp lucrările necesare pentru finalizarea cu succes a planului de restructurare financiară.

 

Condiții necesare succesului OG 6/2019:

  • Companiile verifică încadrarea în cerințele legii, depun cererea, selectează expertul și pregătesc și furnizează informațiile necesare aprobării autorităților;
  • Statul transmite la timp răspunsul la cererea contribuabilului astfel încât să poată fi demarată realizarea planului și comunică în timp real cu firmele ca procesul de restructurare să nu fie afectat de chestiuni pur birocratice;
  • Expertul independent își va selecta o echipa interdisciplinară, cu experiența și competențele necesare, care va realiza la timp cele două studii și va susține contribuabilul și statul în finalizarea cu succes a demersului de restructurare.

 

Rămâne să vedem câte companii vor depune această solicitare până pe 30 septembrie, câte vor reuși să găsească experții necesari pentru realizarea planului de restructurare și testului creditorului privat prudent, câte vor primi aprobarea autorităților, câte vor finaliza cu succes demersul și care va fi impactul asupra bugetului de stat. Abia atunci vom putea decide dacă ordonanța a fost benefică și dacă ambele părți implicate (companiile și autoritățile) și-au luat rolul în serios în acest demers.

 

Autor

Adrian Vascu

Senior Partner Veridio

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: