Analiza Veridio: Modificări Impozitarea Clădirilor (2021)

Astăzi, 22.01.2021, avem decizia finală: toate articolele Legii 296/2020 au intrat în vigoare în 3 zile de la publicare (detalii pe site-ul Ministerului, citește și documentul).

 

Cea mai importantă schimbare este creșterea termenului de reevaluare pentru clădirile firmelor de la 3 la 5 ani începând din 2021.

Însă sunt 3 modificări relevante pentru contribuabili prin natura implicațiilor care derivă din două legi diferite, ambele intrate în vigoare la finalul anului 2020. Să le discutăm pe rând.

 

1). Evaluarea clădirilor la 5 ani

  • Perioada după care se realizează actualizarea valorii impozabile pentru clădirile aparținând persoanelor juridice se modifică de la 3 ani la 5 ani.
  • Companiile care urmau să realizeze o nouă evaluare în anul 2021 pot amâna demersul pentru anul 2023 (pot, dar rămâne de analizat de la caz la caz care este cea mai bună variantă pentru fiecare companie).
  • În cazul în care contribuabilul persoană juridică nu depune un raport de evaluare după cei 5 ani, va suporta o cotă de impozitare majorată semnificativ de 5%.
  • Astfel, cei care au depus la Primărie ultima evaluare în 2016, anul acesta trebuie să realizeze o nouă evaluare și s-o depună până pe 31.03.2021 pentru stabilirea impozitelor aferente.

Important de știut:

  • Valoarea impozabilă, obținută pe baza unui raport de evaluare, nu se mai înregistrează în situațiile financiare, așa cum se întâmpla înainte de schimbarea codului fiscal.
  • Valoarea de impozitare nu mai este valoarea de inventar contabilă, ci a fost adoptat un standard de evaluare specific numit GEV 500 care stă la baza estimării noii valori impozabile.
  • Sistemul de impozitare românesc taxează într-un fel terenul, nefiind legat de piață, și impozitează în alt fel clădirea.
  • Alte elemente pe care contribuabilii (PJ) trebuie să le aibă în vedere: (1) evaluarea se solicită în primul trimestru al anului 2021 pentru impozitele pe acest an, (2) lista cu clădirile care urmează a fi evaluate este pusă la dispoziție de către contribuabil, (3) se realizează un singur raport de evaluare pentru mai multe clădiri dacă acestea se găsesc pe raza aceleiași unități administrativ teritoriale și (4) rapoartele se depun la primărie de către contribuabil.

 

2). Clădirile Mixte

  • În cazul în care utilitățile nu sunt plătite de către firmă, valoarea impozabilă se stabilește de către autorități fără raport de evaluare.
  • Atunci când proprietarii nu declară suprafața folosită în scop nerezidențial, cota de impozitare este de 0,3% aplicată asupra valorii calculate conform art 457.
  • Până în prezent persoanele fizice care dețin proprietăți cu utilizare mixtă depuneau la Primărie un raport de evaluare la fiecare 5 ani pentru determinarea valorii impozabile a părții nerezidențiale din locuință. Legea nr. 241/2020 spune că nu mai este nevoie de acest raport dacă nu sunt deduse cheltuielile cu utilitățile.
  • Primăria calculează impozitul, pe baza declarației pe proprie răspundere a proprietarului în care acesta precizează suprafața nerezidențială și cea rezidențială, aplicând cote de impozitare diferite asupra aceleiași valori impozabile calculate de către autoritatea locală.

Important de știut:

Veridio - Schema Impozitare Cladiri cu Utilizare Mixta

 

3). Termenul Realizării Evaluării

  • În cazul în care rapoartele de evaluare se depun după primul termen de plată a impozitului (31 martie) acesta produce efecte începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor.
  • Prin urmare, este important ca rapoartele de evaluare să fie realizate și depuse înainte de termenul prevăzut de autorități.

 

Despre Legea 296/2020

Parcursul legislativ a fost început în octombrie 2019 (PL-x nr. 478/2019), însă finalizarea s-a întâmplat abia în ultimele zile din 2020, punând sub semnul întrebării bugete, planificări și contracte aflate în derulare.

Această Lege, care aduce modificări și completări Legii nr 227/2015 privind Codul Fiscal, este un exemplu foarte bun despre cum nu trebuie introduse noi reglementări de pe-o zi pe alta, mai ales pentru o lege care și-a început parcursul cu mai bine de un an înainte.

Desfășurarea evenimentelor:

  • 16.10.2019:    Adoptat în Senat
  • 24.11.2020:    Adoptat în Camera Deputaților
  • 02.12.2020:   Trimis la Președintele României pentru promulgare
  • 18.12.2020:   Promulgat prin Decret nr. 1101/2020, devine Legea nr. 296/2020
  • 28.12.2020:   Siteul MLPDA – Art. I pct. 191-219 din Legea nr. 296/2020 se va aplica de la 1 iulie 2021 (deci aplicabile începând cu anul fiscal 2022)
  • 22.01.2021:   Siteul MLPDA – Art. I pct. 191-219 din Legea nr. 296/2020 intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial

 

Despre Legea 241/2020

În cazul acestei legi, procesul s-a desfășurat mult mai rapid, începând pe final de septembrie și fiind deja publicată în noiembrie.

În acest sens, recenta lege nr. 241/2020 avea intenții bune, în sensul îndreptării unor elemente care complicau inutil viața contribuabililor si autorităților. Superficialitatea cu care s-a tratat implementarea a rezultat în ratarea ocaziei de a rezolva toate problemele existente.

Legea nr. 241/2020 spune că nu mai este nevoie de acest raport. Apare însă excepția inutilă: utilizatorii suprafeței nerezidențiale nu deduc cheltuielile cu utilități. O asemenea prevedere, în multe situații, este absurdă.

Cum ar fi arătat soluția eficientă pentru toate părțile? Simplu: primăria stabilește care este valoarea impozabilă, conform algoritmului prevăzut de codul fiscal. Contribuabilul declară pe proprie răspundere care sunt suprafețele rezidențială și nerezidențială. Primăria, pe baza acestor date, calculează impozitul pentru cele două componente: suprafața rezidențială ori cota de impozitare rezidențială plus suprafața nerezidențială ori cota de impozitare nerezidențială.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: