Veridice 438: Alianțe pentru Recâștigarea Puterii

Vorbeam în episodul precedent despre avantajele asumării responsabilității pentru a ne recâștiga puterea. Astăzi vom discuta despre cum arată în practică această schimbare de paradigmă care ne oferă cel mai important beneficiu: redarea controlului asupra circumstanțelor în care ne găsim. Altfel spus, alegem să fim jucători, nu victime.

 

 

Natura umană ne face foarte sensibili la momentele în care ne simțim nedreptățiți. În primul rând pentru că noi suferim consecințele greșelilor altora, și apoi pentru că ne simțim captivi unor situații create de alții. Reflexul este să confundăm autorul problemei cu cel al soluției. Asumarea responsabilității pentru propria condiție nu înseamnă asumarea vinei pentru faptele altora, ci doar luarea sub control a situației curente. Deși nu noi am creat-o, este mult mai avantajos ca noi s-o rezolvăm.

#Victima Îndreptățită

  • Nedreptatea – emoție puternică
  • Suferim consecințele greșelilor altora
  • Captivi unor situații create de alții(!) autorul problemei ≠ autorul soluției
    >> ne asumăm rezolvarea, nu și vina

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Atunci când cedăm puterea vom spune lucruri precum: „Este imposibil. Cineva ar trebui să rezolve. Nu am putut face. Nu trebuia să facă asta. Nu sunt inclus în decizii.”

#Victima Îndreptățită

Reacțiile victimei

  • Este imposibil
  • Cineva ar trebuie să rezolve
  • Nu am putut face
  • Nu trebuia să facă asta
  • Nu sunt inclus(ă) în decizii

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Atunci când ne recâștigăm puterea vom folosi alte fraze pentru aceleași situații: „Încă nu am găsit soluția. Nu am rezolvat momentan. Am ales să nu fac. Îți cer să nu faci. Voi obține un loc la masa deciziilor.”

#Jucătorul Asumat

Reacțiile jucătorului:

  • Încă n-am găsit soluția                          (vs. „imposibil”)
  • Încă nu am rezolvat                              (vs. „cineva ar trebui”)
  • Am ales să nu fac                                (vs. „nu am putut”)
  • Îți cer să nu faci                                  (vs. „nu trebuia să”)
  • Voi obține un loc la masa deciziilor   (vs. „nu sunt inclus(ă) în decizii)

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Leaderii trebuie să fie foarte atenți atunci când discută cu echipele lor probleme sau blocaje pentru a nu-și poziționa involuntar colegii în rolul victimelor. Întrebări precum: „Ce ți s-a întâmplat? Cine este de vină? Ce ar fi trebuit să facă diferit?” sau „Ce pedeapsă merită acea persoană?” Astfel de întrebări nu fac decât să întărească rolul de victimă îndreptățită. Și problema nu e dacă au dreptate sau nu, ci că, fiind victimă, nu-și pot recâștiga puterea de a controla circumstanțele.

#Victima Îndreptățită

Întrebările plăcute de victimă:

  • Ce ți s-a întâmplat?
  • Cine este de vină?
  • Ce ar fi trebuit să facă diferit?
  • Ce pedeapsă merită acea persoană?

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Desigur, este la fel de neproductiv să plasăm vina eronat. Nu va ajuta pe nimeni să ignorăm cauzele și responsabilii situației în care ne găsim. Dimpotrivă, vom amplifica răul și oamenii se vor decupla nervoși de la efortul necesar reparațiilor. În egală măsură, rolul leaderilor este acela de a-și îndrepta oamenii către remediere, îmbunătățire. Empatia trebuie acordată emoțiilor, însă faptele trebuie concentrate pe soluții eficiente.

 

Primul pas este să acceptăm și validăm impactul negativ suferit. Cel mai probabil nu avem toate datele problemei. Prin urmare nu putem evalua calitatea de adevăr a celor spuse. Însă putem recunoaște emoțiile și percepția celui care relatează ce s-a întâmplat și cum l-a afectat. A valida ceea ce simte nu înseamnă a valida și cele spuse. Atunci când recunoaștem emoțiile celorlalți le satisfacem nevoia profundă de a fi văzuți, înțeleși și acceptați. Odată ce nevoia emoțională este satisfăcută, putem avea un dialog rațional despre acțiuni.

#Validarea Emoției

Pași utili pentru jucători:

  • Acceptarea impactului negativ suferit
    (chiar dacă nu avem toate datele problemei)
  • Recunoașterea emoțiilor și percepției
    > satisfacerea nevoii emoționale
    >> văzut, înțeles și acceptat
  • Tranziție către dialog rațional
    > soluții – acțiuni concrete(!) validarea emoției ≠ validarea faptelor descrise

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Momentul cheie intervine imediat după ce am oferit șansa eliberării frustrărilor. Dacă lăsăm discuția să curgă natural, cel mai probabil va deveni rapid neproductivă. Aici este nevoie de redirecționarea energiei către soluții, acțiuni, fapte concrete. Aici leaderii își poziționează colegii în rolul jucătorilor care își recâștigă puterea de a controla circumstanțele și finalitatea acestora.

 

Și facem acest lucru punând întrebări pragmatice: „Care este problema? Cum ai contribuit tu la această situație? (prin acțiuni sau lipsa acestora) Ce este cu adevărat important aici și acum? Ce poți face pentru a realiza aceste deziderate importante? Ce poți învăța din această experiență pentru a-ți fi mai bine în viitor?”

#Jucătorul asumat

Întrebările utile jucătorului:

  • Care este problema?                                          (vs. „ce ți s-a întâmplat”)
  • Cum ai contribuit tu la această situație?            (vs. „cine e vinovatul”)
  • Ce este cu adevărat important aici și acum?    (vs. „ce trebuia să facă”)
  • Ce poți face tu acum pentru remediere?          (vs. „ce pedeapsă merită”)
  • Ce poți învăța de aici pentru viitor?

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Este normal ca neglijența, incompetența sau nepăsarea să deranjeze. Reacția celor care sunt atenți, competenți și implicați va fi una viscerală atunci când suportă consecințele celor care nu respectă aceleași reguli și standarde ca și ei. Uneori chiar aceasta e realitatea, alteori este doar o percepție sau o carență de comunicare care distorsionează adevărul.

 

Rolul leaderilor este de a-și conduce oamenii către asumarea pozițiilor de putere în care, deși nu este vina lor, vor întâmpina problemele cu viziunea și motivația soluționării. Mai mult, vor găsi noi modalități prin care pot interveni din timp pentru a evita apariția de noi probleme.

 

Ne oprim aici pentru astăzi. Săptămâna viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina noastră de Facebook, pe canalul deYoutune și în aplicația mobilă „Adrian Vascu” din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Noul Leadership:

Cultura Organizațională

Restructurare:

Fuziuni și Achiziții:

!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):

  • Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
  • iOS App: https://apple.co/2pNk27j

Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.

Veridice Episodul 4.38 | 18.05.2021
Marți | 19:10 | Digi24
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: